Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Wyczucie peronów

Konrad Majszyk 09-04-2009, ostatnia aktualizacja 10-04-2009 19:41

Tuż po świętach na dwóch stacjach metra i Dworcu Centralnym ruszą testy pasów dla niewidomych – dowiedziało się „ŻW”. W drugiej połowie roku metro ma zostać oznakowane. Czy jednak wszystkie stacje?

Stacja metra Centrum,  17 września 2008 roku. Niewidomy Filip Zagończyk wpadł pod pociąg metra. Trwa akcja ratunkowa, która wstrząsnęła całym miastem
źródło: Życie Warszawy
Stacja metra Centrum, 17 września 2008 roku. Niewidomy Filip Zagończyk wpadł pod pociąg metra. Trwa akcja ratunkowa, która wstrząsnęła całym miastem

Próby mają zacząć się ok. 15 kwietnia. Metro Warszawskie i PKP już mają wypukłe pasy, które będą montowane w przejściach podziemnych, obok ruchomych schodów itp. – w pilotażowym etapie jeszcze z dala od peronów.

Grzybki, rowki i linie

Jak usłyszeliśmy, testowane będą dwa rodzaje oznaczeń: wypukłe „grzybki” i „bąble”, które docelowo mają się znaleźć 70 cm od krawędzi peronów oraz linie w posadzce „prowadzące” niewidomego z pociągu do wyjścia na powierzchnię.

Próby na stacjach metra i PKP będzie nadzorowało Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa. Badacze chcą sprawdzić reakcje pasażerów. Zbiorą opinie niewidomych. Sprawdzą też, czy zaproponowane wypukłości nie są przeszkodą dla kobiet na szpilkach, dziecięcych wózków itp. Operacja potrwa do końca czerwca.

– W drugiej połowie roku powinny ruszyć prace przy oznakowaniu całej linii albo jej kluczowych stacji. Wszystko zależy od tego, ile pieniędzy znajdzie się na ten cel w budżecie – mówi rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko.

– Po zakończeniu testów oznaczenia będą pojawiały się na wszystkich nowych i remontowanych peronach kolejowych. Przed Euro 2012 zostaną zainstalowane np. na Dworcu Centralnym – obiecuje rzecznik PKP Michał Wrzosek.

Ułatwienia dla niewidomych wprowadzane są według „szybkiej ścieżki” – dość rzadko spotykanej w zbiurokratyzowanej Polsce. Obiecał ją w lutym wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt. Jednocześnie w resorcie toczą się prace nad pakietem zmian prawnych potrzebnych dla wyznaczenia wspólnych standardów oznakowania stacji metra i PKP dla niepełnosprawnych (dzisiaj w tej dziedzinie panuje dowolność).

Zmiana w podejściu do niewidomych to efekt tragicznego wypadku studenta dziennikarstwa UW Filipa Zagończyka, który we wrześniu ubiegłego wpadł pod pociąg metra. Na zarejestrowanym przez kamery monitoringu filmie z wypadku widać, jak chwilę wcześniej bez skutku próbował wyczuć krawędź peronu.

Filip ze zmiażdżonymi nogami trafił do szpitala. Leczył się w specjalistycznej klinice w Zurychu. Szwajcarskim chirurgom udało się uratować jedną jego nogę, drugą amputowali. Filip spędzi Wielkanoc w Warszawie. Czeka go długa rehabilitacja. Będzie też musiał uczyć się chodzenia z protezą.

Odkrywanie Ameryki

W dużych miastach zachodnich perony metra i kolei zostały oznakowane pod kątem potrzeb niewidomych w latach 80. ubiegłego wieku. W Wielkiej Brytanii i Belgii są to zatopione w chodniku wypukłe „kulki”, a w Niemczech linie wskazu-jące drogę między peronami a wyjściem ze stacji.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane