Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Trasa z buspasem

Konrad Majszyk 17-12-2008, ostatnia aktualizacja 18-12-2008 20:19

Ratusz przygotował projekty pasów dla autobusów na Trasie Łazienkowskiej i ul. Mickiewicza. Mają pojawić się w przyszłym roku.

autor: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa

Pas autobusowy na Trasie Łazienkowskiej będzie najdłuższy w Warszawie. Zostanie wytyczony na obu jezdniach na siedmiokilometrowym odcinku od Grójeckiej na Ochocie do Kinowej na Pradze-Południe.

Marszałek nie poszaleje

To właśnie tym odcinkiem marszałek Sejmu Bronisław Komorowski pędził w tym tygodniu służbowym samochodem 140 km/godz., kiedy został nagrany przez ekipę „Teraz My“. Już niedługo rozpędzić się tam będzie trudno. Samochody mogą utknąć w korku, bo buspas zabierze im miejsce.– Stawiamy na komunikację miejską. Czas przejazdu autobusu Trasą Łazienkowską skróci się prawie o 15 minut – twierdzi rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego Igor Krajnow.

Drugi pas tylko dla autobusów powstanie na ul. Mickiewicza – od pl. Wilsona do ul. Zajączka (tylko w jedną stronę). Ma ułatwić przejazd autobusów objazdem zamkniętego dla komunikacji miejskiej wiaduktu na Andersa.

Projekty obu pasów są już gotowe. Teraz zatwierdza je miejski inżynier ruchu Janusz Galas. Czy przeciwstawi się wpływowemu „lobby samochodowemu“? Jeśli tak, projekty pasów jeszcze w grudniu zostaną przekazane do realizacji Zarządowi Dróg Miejskich. Pasy będą wyznaczane „po warszawsku“: wymalowane na jezdni ścierającą się farbą, przez co łatwo będzie je przekroczyć. W Amsterdamie czy Bordeaux są oddzielone od reszty jezdni separatorami (gumowymi krawężnikami). – Do wymalowania autobusowych pasów potrzebujemy temperatury powyżej 5 st. Celsjusza. Jeśli będzie ciepła zima, możemy to zrobić nawet na początku roku – mówi rzecznik ZDM Adam Sobieraj.

Tymczasem odpowiedzialni za komunikację nabrali wiatru w żagle. ZTM przygotowuje kolejne projekty buspasów: w Al. Jerozolimskich (między pl. Zawiszy i mostem Poniatowskiego – w obu kierunkach), w al. Solidarności (od Żelaznej do pl. Bankowego – tylko w stronę placu), na Świętokrzyskiej (od Kopernika do ronda ONZ – w obu kierunkach), na Radzymińskiej (od Szwedzkiej do Łodygowej – w obie strony) oraz na Puławskiej (od Karczunkowskiej do Poleczki).

Przebijemy Wilno

Dzisiaj w Warszawie jest 15 pasów autobusowych – m.in. na Modlińskiej, Sobieskiego i w Al. Jerozolimskich – o łącznej długości 13 km. Jeśli w 2009 roku ZTM zrealizuje wszystkie plany, łączna długość buspasów wyniesie ponad 31 km. I dopiero wtedy w liczbie pasów dla autobusów Warszawa pokona 500-tysięczne Wilno. Dla porównania: łączna długość buspasów w Madrycie to 104 km, w Berlinie – 102 km, a w Sztokholmie – 80 km.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane