Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Za wysokie progi dla kolejki

Konrad Majszyk 20-07-2008, ostatnia aktualizacja 21-07-2008 22:42

Szybka Kolej Miejska nie dojedzie jednak z lotniska Okęcie do Otwocka. Powód – 340 mm różnicy między peronem a wagonem.

autor: Sołtys Seweryn
źródło: Fotorzepa
źródło: Życie Warszawy

Za rok miało być tak: czyste klimatyzowane pociągi SKM miały jeździć co 15 minut z lotniska Okęcie przez Dworzec Zachodni do Wschodniego. Władze Warszawy zakładały, że tam składy się rozdzielą – połowa będzie odjeżdżać co pół godziny do Legionowa (docelowo do lotniska w Modlinie), a połowa co pół godziny do Otwocka.

Prezes SKM Leszek Walczak ogłosił właśnie, że wzdłuż linii otwockiej kursować się jednak nie da. Powód? W warszawskim węźle kolejowym perony znajdują się na różnych wysokościach. I tak na linii średnicowej mają 760 mm (właśnie do takiej wysokości będą dostosowane nowe pociągi), a na stacjach linii otwockiej – 1100 mm.

– Ta różnica przekracza dopuszczone przepisami normy – mówi Walczak. – Kolejarze planują przebudowę linii otwockiej, ale długo po 2011 roku. Z tego powodu będziemy kursowali do Sulejówka. Zmianę uzgodniliśmy z Zarządem Transportu Miejskiego – wyjaśnia.

Bez rewelacji

Dla pasażerów to żadne udogodnienia. Odwołane kursy do Otwocka stanowiłyby obiecywaną przez dyrektora ZTM Leszka Rutę ekspansję miejskiej kolejki, a Sulejówek jest już przez SKM dawno „zdobyty”. Osiem miejskich pociągów kursuje z Pruszkowa linią średnicową właśnie do tego miasta.

Do obsługi trasy między lotniskiem Okęcie i Dworcem Wschodnim oraz odgałęzieniami do Legionowa i Sulejówka będzie potrzeba 13 pociągów – klimatyzowanych, wyposażonych w kamery i rozwijających prędkość 160 km/godz. Na razie spółka SKM nie ogłosiła nawet przetargu na tabor. Dlaczego? Ratusz wciąż nie przygotował wieloletniej umowy przewozowej, która będzie poręczeniem dla bankowego kredytu.

Budowa w bólach

Kiepsko spisują się też Polskie Linie Kolejowe: trasa z lotniska Okęcie do centrum Warszawy powstaje w bólach. Trwa przebudowa 8,6 km torów od Dworca Zachodniego do stacji PKP Służewiec. Od września – dwa miesiące po czasie – pociągi mają zatrzymywać się na nowych przystankach: Al. Jerozolimskie oraz Żwirki i Wigury.

Gorzej jest z 1,5 km odnogi wraz z tunelem od stacji Służewiec do lotniskowych terminali na Okęciu. Z powodu niesolidności czeskiej firmy Sudop wciąż nie ma jeszcze projektu łącznika (kary przekroczyły już wartość zlecenia). Według rzeczniczki PLK Marty Szklarek, w grudniu ruszą prace przy jego budowie (potrwa do połowy 2010 roku). To oznacza ponad rok opóźnienia.

SKM na Okęcie

Lotnisko Okęcie: oddany dwa lata po terminie i nieskończony Terminal 2, a na dodatek możliwość dojazdu tylko samochodem albo autobusem. Linia kolejowa z podziemną stacją obok terminali ma wreszcie ucywilizować ten port lotniczy.

Szybka Kolej Miejska dojedzie tu przez centrum z Legionowa i Sulejówka.

Opinie czytelników:

bilet aglomeracyjny: A gdzie obiecany bilet aglomeracyjny, oszuści?! Dlaczego pociągi na s-2 jeżdżą raptem co 30 minut?! Co to za oferta???!!

hanna barbera: Jedno miasto, różne wysokości peronów, co za burdel. Czy ktoś w końcu zmusi do działania tego molocha PKP i jego rozliczne jak gwiazdy na niebie spółeczki? Niech ktos taki się najdzie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

CB: Linia do Otwocka jest celowo zaniedbywana w interesie prywatnych linii autobusowych kursujących wzdłuż linii kolejowej z Otwocka i Karczewa. Sprawa była już badana ale działo się to w czasach, w których, w skrócie rzecz ujmując, było to dopuszczalne. Bezczelność procederu widoczna jest wyraźnie na tle dużego zainteresowania pasażerów linią kolejową pomimo jej zdezelowania i za rzadko kursujących starych i brudnych pociągów.

Maciek: samo ulepszenie linii kolejowej nic nie zmieni, jeśli ceny biletów pozostaną na dotychczasowym poziomie, ludzie i tak wybiorą autobus - dla porównania - bilet kolejowy na trasie Józefów - Warszawa - 7 pln, autobus - 3.50 w "pozaszczytowej" porze wybieram autobus. rachunek jest prosty

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane