Nowa trasa przez Pragę
Drogowcy poszukują projektanta ul. Tysiąclecia, między rondem Żaba i Grochowską. Trasa odciąży ul. Grochowską i Targową. Ratusz obiecuje, że powstanie do końca 2011 roku. Zobacz, którędy ma iść nowa praska arteria.
Nowa ulica będzie miała 3,2 km długości i po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Z poprzecznymi ulicami będzie się łączyła na skrzyżowaniach ze światłami, ale pod terenami Dworca Wschodniego jezdnia przejdzie w tunelu, częściowo już istniejącym.
O kontrakt na przygotowanie koncepcji i projektu ulicy ubiega się trzech oferentów: dwa biura projektowe – Transprojekt Gdański i BAKS – oraz konsorcjum DB Projekt i Roden Budapeszt. Złożone w przetargu oferty wahają się od 8,3 do 15 mln zł.
Zagrożenie papierologią
Umowa na projekt ma zostać podpisana najpóźniej latem tego roku. Zwycięska firma będzie musiała także zdobyć dla tej inwestycji decyzję lokalizacyjną i środowiskową oraz pozwolenie na budowę (w polskich warunkach to czasochłonna biurokratyczna droga przez mękę).– Na przygotowanie tej dokumentacji projektant będzie miał 18 miesięcy od dnia podpisania umowy. Szacujemy, że budowa ul. Tysiąclecia potrwa nie dłużej niż do końca 2011 roku – mówi rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich Małgorzata Gajewska.
Czy to realny termin?
– Z technicznego punktu widzenia nie widzę przeszkód – mówi Michał Suliborski ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji. – Największym zagrożeniem dla terminu nie będzie sama budowa, tylko przygotowania do niej. Harmonogram może się wywrócić z powodu papierologii.
Aleja odchudzona do ulicy
Al. Tysiąclecia została zaplanowana w latach 30. ubiegłego wieku – za czasów prezydenta Warszawy Stefana Starzyńskiego. Realizację tej koncepcji uniemożliwiła wojna. Pomysł jej budowy wrócił w latach 90. Wtedy trasa miała stanowić ostatni element obwodnicy Śródmieścia. Drogowcy planowali dla niej dwa razy po trzy pasy. Dzięki bezkolizyjnym skrzyżowaniom nie przecinałaby w poziomie terenu żadnej praskiej ulicy. Od ronda Żaba przez Szmulki i Kamionek miała przejść obrzeżami parku Skaryszewskiego do Wału Miedzeszyńskiego.
Dawna aleja Tysiąclecia stała się dziś lokalną ulicą Tysiąclecia: węższą, ze światłami i urywającą się na Grochowskiej. Nie zmieniło się tylko jedno – nadal istnieje tylko w obietnicach.
Czy taka „zdegradowana“ aleja jest w ogóle potrzebna?
– Na Pradze przyda się każde połączenie odciążające ul. Grochowską. O wiele ważniejszy jest jednak praski odcinek obwodnicy Śródmieścia, która ma powstać między rondem Wiatraczna a rondem Żaba – mówi Suliborski. Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz obiecuje, że pierwszy brakujący odcinek obwodnicy – między rondem Wiatraczna a Zabraniecką – będzie gotowy przed Euro 2012. Trwają prace projektowe i uzyskiwanie zezwoleń.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.