Prostą już prostują
Ruszyła budowa ulicy Prostej, niebawem do poprawki pójdzie też Świętokrzyska. Ma być namiastką deptaka.
Prosta i Świętokrzyska to kluczowe drogi na osi z zachodu na wschód Warszawy. Zostały one wyłączone z ruchu trzy lata temu na czas budowy centralnego odcinka II linii metra, w wielu miejscach asfalt został zerwany i prowadzone były roboty ziemne. Teraz, wykorzystując moment, że prace przy budowie metra się kończą, ratusz postanowił przebudować obydwie ulice.
Kilka tygodni temu metro przekazało odcinek ulicy Prostej (do ronda Daszyńskiego na wschód) spółce Bilfinger Infrastructure. To ona przebuduje tę jezdnię. Roboty właśnie ruszyły. – Na razie to prace organizacyjne, np. budowa zaplecza i wycinka drzew – mówi Mateusz Gdowski, rzecznik spółki.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie fragment ulicy Prostej o długości ok. 770 m pomiędzy rondem Daszyńskiego a rondem ONZ.
– Przebudowa ulicy powinna zakończyć się do końca września 2014 roku – mówi Małgorzata Gajewska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych. Prosta zostanie poszerzona i wyprostowana (dotychczas kierowcy musieli omijać niewielkim łukiem budynek Norblina). Ratusz szacuje, że wykup działek na drogę będzie kosztował ok. 30 mln zł.
Po przebudowie Prosta będzie mieć dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Zostaną też wyznaczone dodatkowe pasy do skrętów w rejonie skrzyżowań. Zmieni się także przebieg linii tramwajowej, która teraz idzie skrajem drogi. Po remoncie znajdzie się ona w pasie dzielącym jezdnie. – Zostanie wybudowana w taki sposób, aby można było ją wykorzystywać jako buspas – dodaje Gajewska.
Ponadto po obu stronach Prostej przewidziano drogi dla rowerów. Umowa na przebudowę tej drogi opiewa na 33,8 mln zł.
Przebudowana i zwężona zostanie także znajdująca się na przedłużeniu Prostej ulica Świętokrzyska. Tutaj jednak czas rozpoczęcia robót uzależniony jest od tego, kiedy teren ten zwolnią budowniczowie metra. – Systematycznie przekazujemy ten teren miastu – mówi Mateusz Witczyński, rzecznik AGP Metro Polska, wykonawcy podziemnej kolejki. Władze miasta liczą, że w kwietniu ruszy remont ulicy, a zostanie on zakończony do końca września 2014 roku. – Całość przebudowy ma kosztować 78 mln zł – mówi Małgorzata Gajewska.
Ulica zostanie zwężona na odcinku od Emilii Plater do Marszałkowskiej z trzech do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, a od Marszałkowskiej do Nowego Światu – z dwóch do jednego. – Przed skrzyżowaniami będą wydzielone pasy dla skręcających – dodaje Tomasz Kunert z urzędu miasta. Po obydwu stronach ulicy będą wytyczone drogi dla rowerzystów. Cykliści będą mieć swoją drogę na chodniku po północnej stronie Świętokrzyskiej i pas na jezdni w kierunku Powiśla. – Świętokrzyska będzie miała charakter deptaka – dodaje Kunert.
Chodniki mają być szerokie – po północnej stronie 20 m, z drugiej strony 10 m. Mają być wyłożone płytami betonowymi jasnoszarymi, a uzupełnienia pomiędzy nimi kostką granitową. Na Świętokrzyskiej zostaną posadzone po dwa szpalery drzew (jeszcze nie wiadomo, jakiego gatunku), postawione ławki, a od strony północnej ogródki kawiarniane. Przy ulicy staną wiaty przystankowe i kioski takie same jakie są na Krakowskim Przedmieściu. W pobliżu ulicy Mazowieckiej planowane jest ustawienie plenerowej galerii multimedialnej.
Pomimo tego, że pod tymi ulicami będzie jeździło metro, utrzymany zostanie również ruch autobusów. Na razie jednak nie wiadomo, które linie zostaną skierowane na te ulice.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.