Świętokrzyska: święty pieszy
Zamknięta dla aut, a oddana pieszym i rowerzystom – to pomysł na tę ulicę po zbudowaniu metra. – Po czymś takim most Świętokrzyski można by zburzyć – odpowiadają krytycy tej wizji.
Wykorzystajmy zamknięcie ul. Prostej i Świętokrzyskiej, żeby zrobić tu strefę ruchu pieszego – proponuje Patryk Zaremba z Forum Rozwoju Warszawy. – Od ul. Żelaznej do Marszałkowskiej ruch samochodowy musi zostać utrzymany. Ale między Marszałkowską i Kopernika można go maksymalnie ograniczyć albo w ogóle zlikwidować.
Architekci, do dzieła!
– Całkowite wyrzucanie aut ze Świętokrzyskiej to zbyt śmiały pomysł, ale ulica na pewno zostanie odbudowana w inny sposób niż obecnie – mówi wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz. – Najpóźniej we wrześniu ogłosimy konkurs architektoniczny – zapowiada.
Od 10 dni ul. Prosta i Świętokrzyska – między rondem Daszyńskiego i Jasną – są poprzecinane zielonym płotem budowy drugiej linii metra. Trwa zrywanie asfaltu, przekładanie urządzeń podziemnych itd.
W wakacje wykonawca zamknie kolejny odcinek: między Jasną i Nowym Światem. Taka organizacja ruchu utrzyma się aż do 2014 roku.
Jak może wyglądać Świętokrzyska po otwarciu metra? Oprócz wersji radykalnej – ulicy bez samochodów – Forum Rozwoju Warszawy rzuca pomysł pozostawienia autom po jednym pasie. Większość jezdni mają zająć piesi. Kolejne pomysły: pasy rowerowe (ewentualnie autobusowo-rowerowe), bujna zieleń, estetyczne pawilony usługowe zamiast bud z kebabami i likwidacja miejsc parkingowych. Pomysłodawcom marzy się strefa spacerowa obejmująca Krakowskie Przedmieście, Świętokrzyską, pl. Grzybowski i Ogród Saski.
Deptak „na siłę"
– Nie każdą ulicę w mieście da się przerobić w salon wzorem Krakowskiego Przedmieścia – mówi Witold Weszczak z organizacji Grupa M20, która zajmuje się ładem przestrzennym.
– Przy Świętokrzyskiej znajdują się gmachy mało przyjazne mieszkańcom, np. NBP, Ministerstwo Finansów, Poczta Główna czy TVP. Nawet jeśli ułożymy granit na chodnikach, przechodnie tu nie przyjdą – przewiduje.
To nie wszystko. Z powodu niedostatków infrastruktury ul. Świętokrzyska pełni dziś rolę trasy przelotowej w relacji wschód – zachód. Poza tym znajduje się na przedłużeniu mostu Świętokrzyskiego, którego atrakcyjność dla kierowców i tak spadła po zbudowaniu tunelu Wisłostrady. Czy po ograniczeniu ruchu Świętokrzyskiej ktokolwiek będzie korzystał z tej przeprawy?
– Przepustowość tego układu wyznacza wąska ul. Tamka, a nie Świętokrzyska. Poza tym most Świętokrzyski ma pełnić rolę lokalną, a nie tranzytową – odpowiada Patryk Zaremba.
– Nie wyobrażam sobie całkowitego usunięcia aut ze Świętokrzyskiej, zanim nie powstanie most Krasińskiego albo domknięta zostanie obwodnica Śródmieścia – mówi wiceprezydent Jacek Wojciechowicz.
– Kiedy konkursem zainteresują się projektanci, zapewne uda się wypracować rozsądny kompromis.
Druga linia metra będzie kosztowała 4,1 mld zł. Wykonawca ma zapisane w umowie, że odtworzy ul. Świętokrzyską w stanie sprzed zamknięcia.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.