Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Sześć dramatów Witkacego

Agnieszka Rataj 09-09-2011, ostatnia aktualizacja 09-09-2011 18:29

„Projekt Witkacy. Tak zwana ludzkość w obłędzie”, Studio Teatralne Koło i Teatr Arabesky, reż. Agata Dyczko, Aneta Groszyńska, Igor Gorzkowski, wyk. Iryna Diadina, Pavlo Savyelyev, Soho Factory, ul. Mińska 25, bilety: 15 – 20 zł, rezerwacje: tel. 600 048 234, sobota (10.09) – niedziela (11.09), godz. 19

Zagrali już w Charkowie i Lwowie, wreszcie będziemy mogli zobaczyć ich w Warszawie. Aktorzy Studia Teatralnego Koło w najbliższy weekend pokażą efekty wspólnej pracy z charkowskim Teatrem Arabesky nad dramatami Witkacego.

Na „Projekt Witkacy. Tak zwana ludzkość w obłędzie" złożyło się sześć dramatów Witkacego specjalnie przetłumaczonych pierwszy raz na język ukraiński: „Mątwa", „Matka", „Kurka Wodna", „Nadobnisie i Koczkodany", „Sonata Belzebuba", „Wariat i Zakonnica". Studio Teatralne Koło chce również doprowadzić do wydania ich na Ukrainie. Tytuł całości nawiązuje nie tylko do nieukończonej przez Witkacego sztuki z 1938 roku, ale też do spektakli Jerzego Grzegorzewskiego, którego twórczość dla Igora Gorzkowskiego, opiekuna artystycznego i współreżysera projektu, jest jedną z najważniejszych inspiracji.

W dramatach Witkacego artystyczny kolektyw polsko-ukraiński zainteresował temat człowieka bezradnego wobec przyspieszającej rzeczywistości, tytułowej „ludzkości w obłędzie", której kryzys wyprzedza wojnę, nazizm i komunizm. Tym ważniejsze była dla niego praca na Ukrainie, której mocno dotknęły przepowiadane przez pisarza katastrofy.

Spektakl powstawał z pomysłem zagrania go w przestrzeniach postindustrialnych, opuszczonych fabrykach na przedmieściach miast. Tak został pokazany w Charkowie, również w Warszawie obejrzymy go w Soho Factory na Pradze. W sześciu podprzestrzeniach aktorzy symultanicznie zagrają fragmenty dramatów, zapraszając widzów do indywidualnej podróży w świat Witkacego.

 

Życie Warszawy

Najczęściej czytane