Dłuższy buspas w korytarzu
Latem ratusz wydłuży buspas na Trasie Łazienkowskiej do Dworca Zachodniego. W planach jest budowa wjazdu dla autobusów z Wału Miedzeszyńskiego na most Łazienkowski. Po 2013 roku może powstać osobna jezdnia tylko dla komunikacji miejskiej na Ostrobramskiej.

To kolejne zielone światło dla komunikacji miejskiej – mówi dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta. – W poniedziałek otwieramy oferty w przetargu na projekt buspasa na ul. Kopińskiej i Grzymały-Sokołowskiego. Powinien zacząć działać w wakacje.
Przyspieszyć autobusy
Dzisiaj pas dla autobusów funkcjonuje na siedmiokilometrowym odcinku Trasy Łazienkowskiej, między Kinową na Pradze-Południe a Grójecką na Ochocie. Dzięki nowemu odcinkowi sięgnie Al. Jerozolimskich.
Jego budowa to jeden z wniosków z tzw. analizy efektywności buspasa, którą przygotowała firma Aecom dla Biura Drogownictwa i Komunikacji. Z dokonanych pomiarów wynika, że między Dw. Zachodnim a Grójecką autobusy jeżdżą w stronę Pragi ze średnią prędkością zaledwie 11 km/godz. Dlatego ratusz chce im dać priorytet, odbierając jeden pas kierowcom aut. Projekt nie będzie wymagał przebudowy jezdni.
– Malowanie pasa i przeprogramowywanie sygnalizacji świetlnej odbędzie się w lipcu albo sierpniu, kiedy ruch jest najmniejszy – mówi dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Grażyna Lendzion. – Chcemy uniknąć błędu z ubiegłego roku, kiedy buspas na Trasie Łazienkowskiej został otwarty pod koniec września – wyjaśnia.
To jednak nie koniec pomysłów na ulepszanie buspasa na Trasie Łazienkowskiej. Według twórców drogowej analizy, dużym problemem dla autobusów jest wjazd z Wału Miedzeszyńskiego od strony Gocławia na „ślimak” prowadzący na most Łazienkowski w stronę centrum. W korku tkwią tutaj codziennie np. autobusy linii 411, które próbują przebić się z Wału Miedzeszyńskiego w stronę ronda Jazdy Polskiej.
Jak poprawić tę sytuację? Specjaliści polecają budowę 100 metrów osobnej jezdni tylko dla autobusów między filarami wiaduktu. Według inżynierów, taka inwestycja nie wymagałaby naruszenia konstrukcji węzła. Kiedy ta budowa ruszy – decyzja jeszcze nie zapadła. Ratusz na razie nie zlecił projektu tego rozwiązania. Inwestycji nie ma też w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.
Pas na Ostrobramskiej
Duże emocje wzbudza w ratuszu pomysł wydłużenia buspasa wzdłuż ul. Ostrobramskiej – między Kinową i budowanym węzłem Marsa. Pierwotna koncepcja zakładała powtórkę mechanizmu z Trasy Łazienkowskiej: odebrania pasa kierowcom i podarowanie go autobusom. Ratusz szybko się z takiego rozwiązania wycofał. Powód – Ostrobramska ma tylko dwa pasy ruchu, podczas gdy Trasa Łazienkowska – trzy.
– Żeby nie paraliżować ruchu na Ostrobramskiej, buspas musiałby powstać na osobnej jezdni kosztem trawnika w pasie dzielącym. Ale to jednak nie jest już tak prosta inwestycja jak buspas na Kopińskiej i Grzymały – mówi dyrektor Ruta z ZTM.
Twórcy raportu rekomendują dla Ostrobramskiej odseparowanie dedykowanej autobusom jezdni od tej istniejącej. To oznaczałoby powstanie tzw. BRT (ang. Bus Rapid Transit), czyli szybkiego korytarza tylko dla autobusów. Takie rozwiązania funkcjonują np. w Amsterdmie, Seattle i licznych miastach Ameryki Południowej, np. Bogocie i Kurytybie.
Według Biura Drogownictwa i Komunikacji, budowie superbuspasa na Ostrobramskiej powinno towarzyszyć stworzenie parkingu Parkuj i Jedź na kilkaset aut obok trzypoziomowego węzła Marsa.
Według planistów, BRT na Ostrobramskiej powinien zostać wytyczony po zakończeniu budowy węzła Marsa i centralnego odcinka drugiej linii metra. Prace przygotowawcze musiałyby więc ruszyć w 2013 roku, a budowa – rok później.
Czy tak się stanie? Decyzja ma zapaść dopiero po rozpoczęciu budowy drugiej linii metra. Na razie ekipa Hanny Gronkiewicz-Waltz nie zabezpieczyła środków w planach inwestycyjnych Warszawy do 2014 roku.
Nowe buspasy w stolicy
W długi weekend Zarząd Remontów i Konserwacji Dróg wymalował 1,5-kilometrowy buspas na Trasie AK w stronę mostu Grota-Roweckiego – między ul. Słowackiego a Wisłostradą. Lada dzień ratusz zleci tej instytucji wymalowanie buspasa w Al. Jerozolimskich – w obu kierunkach – między rondem de Gaulle’a i pl. Zawiszy. Zacznie on działać wiosną. Jak się dowiedzieliśmy, drogowcy wciąż głowią się jednak nad przeprogramowaniem świateł systemu sterowania ruchem w Al. Jerozolimskich.
W tym roku ma jeszcze powstać buspas na Belwederskiej od ul. Grottgera do Spacerowej z tzw. śluzą autobusową, czyli światłami ułatwiającymi skręt autobusom w stronę pl. Unii Lubelskiej. Przed wyborami ratusz wycofał się z planów wytyczenia buspasa na Puławskiej.
Pasażerów przybyłoWedług analizy Aecomu, po wprowadzeniu buspasa „znacząco” wzrosła liczba pasażerów na Trasie Łazienkowskiej. Dla przykładu: między Ostrobramską i al. Niepodległości średnia liczba pasażerów jadących do centrum w godzinie szczytu wynosiła z buspasem 5117 osób, podczas gdy przed wprowadzeniem buspasa było to ok. 24 proc. mniej. W szczycie popołudniowym na wysokości Marszałkowskiej aż 64 proc. jadących Trasą Łazienkowską podróżuje autobusami i taksówkami. Badania mają jednak poważny mankament, który mogą wykorzystywać przeciwnicy udogodnień dla komunikacji kosztem aut. Szacunków dokonano metodą przybliżoną. Ratusz nie przeprowadził kompletnych badań natężenia ruchu przed wprowadzeniem buspasa.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.