Wenezuelski żywioł
Simon Bolivar Youth Orchestra, Opera Narodowa, pl. Teatralny 1, bilety: 50 – 300 zł, rezerwacje: tel. 22 826 50 19, w dniu koncertu kasa teatru czynna od godz. 10, niedziela (20.06), godz. 18
Zabiegi o przyjazd do Polski tej wenezuelskiej orkiestry trwały przez kilka lat, bo otrzymuje ona znacznie więcej zaproszeń na występy, niż ma wolnych terminów w kalendarzu. Ale ponieważ współpracował z nią Krzysztof Penderecki, Stowarzyszenie Ludwiga van Beethovena, którym kieruje Elżbieta Penderecka, doprowadziło wreszcie do wizyty tych uzdolnionych muzyków w Warszawie.
Orkiestry zwane młodzieżowymi są coraz popularniejsze w świecie. Niektóre osiągają najwyższy profesjonalny poziom i nie trzeba wobec nich stosować żadnej taryfy ulgowej. Tak dzieje się wtedy, gdy zasiadają w nich najlepsi studenci uczelni muzycznych, których łączy zapał i pasja.
Członkowie Orkiestry im. Simona Bolivara są wychowankami niezwykłego systemu edukacji muzycznej wprowadzonego w Wenezueli 35 lat temu. Stworzono tam sieć szkół, w których obecnie uczy się bezpłatnie przez sześć dni w tygodniu ok. 300 tys. dzieci z najbiedniejszych rodzin. Najlepsi trafiają do Orkiestry im. Simona Bolivara. O tym, jak grają, mogliśmy się dotychczas przekonać, słuchając jedynie ich płyt nagrywanych dla Deutsche Grammophon. Teraz wystąpią na żywo, oczywiście pod wodzą swego szefa Gustavo Dudamela.
Ma 29 lat, też przeszedł przez wszystkie szczeble wenezuelskiej edukacji. Jego nieprzeciętny talent dostrzeżono szybko. Po raz pierwszy dyrygował, mając 12 lat, trzy lata później już prowadził Orkiestrę im. Simona Bolivara, od kilku miesięcy jest też szefem znakomitych Filharmoników z Los Angeles.
W życiu prywatnym Gustavo Dudamel jest niesłychanie żywiołowy i równie niezwykłą energią tryska na estradzie. Pod jego batutą muzycy potrafią grać porywająco, zwłaszcza gdy na pulpitach mają nuty z muzyką latynoamerykańską.
Tak będzie zapewne i podczas niedzielnego koncertu w Operze Narodowej. W pierwszej części orkiestra zagra bowiem utwory Ginastery i Carreno. A potem Gustavo Dudamel weźmie na warsztat słynne „Święto wiosny” Strawińskiego, będące najsurowszym sprawdzianem dla każdej orkiestry. Nawet tej najlepszej.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.