Walka o stołeczne niebo
Lotnisko w Łodzi już próbuje odciągać przewoźników od Warszawy. Pod stolicą w popłochu rusza budowa portu w Modlinie. A Kraków szykuje się do remontu pasa, ale tak, żeby nie zamykać lotniska.
Z powodu drugiego etapu remontu skrzyżowania pasów startowych przez całą sobotę w Warszawie nie wyląduje żaden duży rejsowy samolot. Na czynnej połowie pasa znad Piaseczna – tzw. półpaścu – odbędzie się tylko 38 startów i lądowań obsługiwanych przez linie EuroLOT, Lufthansa, Swiss i Czech Airlines.
Łódź chwyta szansę
Tymczasem z wymarłego Lotniska Chopina większość operacji już po raz drugi w tym miesiącu przeniesie się do niewielkiego portu w Łodzi. W ubiegłym tygodniu napisaliśmy, że dla łódzkiego Lotniska Reymonta to los wygrany na loterii. Bo Łódź spróbuje przy tej okazji przejąć już na stałe część lotów z Warszawy. – Na razie nasze lotnisko zdaje egzamin – mówi rzeczniczka Lotniska Reymonta Katarzyna Dobrowolska. – Panuje pełna mobilizacja. W ostatni weekend jedynym nieplanowanym zdarzeniem u nas był pijany pasażer, który nie został wpuszczony na pokład. Na korzyść Łodzi przemawiają dwa razy niższe stawki (dla boeinga 737 ze 147 pasażerami na pokładzie to 11,5 tys. zł w Warszawie i 6,3 tys. zł w Łodzi).
– W przyszłym roku otworzymy nowy terminal na miarę XXI wieku. Nie od dziś rozmiawiamy z przewoźnikami, np. liniami Wizzair, Ryanair i Lufthansą – ujawnia Katarzyna Dobrowolska z Łodzi.
Według Adriana Furgalskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor, na stolicy mści się opóźnienie budowy portu w Modlinie, który miał być bazą dla tanich linii. Kilka dni temu cała Warszawa została obstawiona krzykliwymi reklamami irlandzkiego przewoźnika z hasłem „Nie módl się o Modlin. Lataj tanio z Łodzi“. Jak ustaliliśmy, Lotnisko Reymonta współfinansowało tę kampanię Irlandczyków.
Jeszcze do nas przyjdą
– Ten przewoźnik jest znany z kontrowersyjnych reklam. Nie robią na mnie wrażenia – twierdzi prezes spółki Port Lotniczy Modlin Piotr Okienczyc. – Kiedy uruchomimy lotnisko w Modlinie, ta linia lotnicza zmieni ton. Jestem przekonany, że będzie chciała latać z Modlina, a nie z Łodzi – zapewnia.
Według prezesa Okienczyca, 8 października w Modlinie zostanie wbita pierwsza łopata pod modernizację pasa startowego i dróg kołowania. Jak twierdzi, pierwsze samoloty Modlin będzie w stanie przyjąć w kwietniu 2012 r. – tuż przed Euro. Według Adriana Furgalskiego, ten termin jest nierealny.
Łódzkie lotnisko to port samorządowy, którym zarządzają władze miasta i województwa. W Warszawie gospodarzem są Państwowe Porty Lotnicze. W branży można usłyszeć głosy zdziwienia, że PPL zdecydowały się na remont, który wymaga wstrzymywania ruchu w Warszawie aż na trzy weekendy i generuje prawie 10 mln zł utraconych przychodów.
Tymczasem do remontu jedynego swojego pasa szykuje się też Lotnisko Jana Pawła II w Krakowie, ale zrobi to zupełnie inaczej niż stołeczne Lotnisko Chopina.
– Zleciliśmy najpierw analizę, czy można remontować pas bez wstrzymywania ruchu – mówi rzeczniczka portu w Krakowie Justyna Zajączkowska. Czy Porty Lotnicze boją się utraty części rynku?
– W 2012 roku na pewno wystarczy pasażerów dla Warszawy, Modlina i Łodzi – twierdzi dyrektor PR Radosław Żuk z Portów Lotniczych.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.