Pociągiem drożej i ciężej
Koleje Mazowieckie: podwyżka biletów od 1 sierpnia. SKM: od 16 sierpnia. Obie spółki mają jeździć do lotniska pociągami Elf. Z ich odbiorem przez SKM jest problem.
Koleje Mazowieckie zepsują humor pasażerom od poniedziałku, kiedy wejdzie w życie podwyżka biletowa. Ceny wzrosną średnio o 9,6 proc.
I tak po podwyżce podróż z Warszawy do Grodziska Maz. będzie kosztowała 10,60 zł, zamiast jak dotąd 9,70 zł. Za bilet do Ciechanowa zapłacimy 20,30 zł, a nie 18,50 zł, a np. do Siedlec 18,60 – zamiast 17 zł.
Spółka podległa marszałkowi Adamowi Struzikowi podnosi ceny biletów jednorazowych, tygodniowych, dwutygodniowych, miesięcznych i kwartalnych. Bez zmian pozostaną ceny tych dobowych i trzydniowych.
Kolejarze tłumaczą podwyżki większymi kosztami – o 10,5 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. – Znacznie zwiększyły się m.in. koszty inwestycyjne w związku z zakupem nowego taboru, np. 16 pociągów Elf – tłumaczy Katarzyna Łukasik z Kolei Mazowieckich.
Od 16 sierpnia zdrożeją też bilety komunikacji miejskiej – od 12 do 58 proc. Więcej zapłacimy więc za podróż pociągami SKM, która podlega prezydent Hannie Gronkiewicz-Waltz.
SKM też zamówiła pociągi Elf w firmie PESA Bydgoszcz, ale z ich odbiorem jest problem. Pojawiły się spekulacje, że Elf dla Warszawy jest o ponad dwie tony cięższy, niż pojazd zaoferowany w przetargu. A cięższy pociąg to wyższe koszty zużycia energii, większe zużycie zestawów kołowych, dłuższa droga hamowania itd.
Zanosi się na powtórkę ze Śląska, gdzie wyprodukowane elfy okazały się cięższe o 6,5 tony od tych z przetargu. Tam PESA „odchudziła" pojazdy, usuwając część podzepsołów, redukując tzw. wiatrołapy i przetaczając zestawy kołowe.
– W Warszawie nie ma problemu zbyt dużej masy elfów. Wynik wstępnego ważenia był korzystny – twierdzi prezes SKM Leszek Walczak.
Konkurencyjny Newag Nowy Sącz kwestionuje te wyniki, zwracając przy tym uwagę, że ważenie wykonał producent, a nie niezależny podmiot.
Jak ustaliliśmy, SKM podpisała z PESĄ aneks do umowy. Producent zobowiązuje się w nim do zamontowania wyposażenia dodatkowego, które usprawiedliwi zwiększenie masy pojazdu. Czy to sztuczka, żeby uzyskać zgodność masy rzeczywistej z deklarowaną?
– Wystąpiliśmy do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z pytaniem, czy ten aneks nie powinien być z mocy prawa nieważny. W końcu Elf został zaoferowany SKM w przetargu bez dodatkowego wyposażenia – mówi dyrektor marketingu Newag Nowy Sącz Józef Michalik.
Przedstawiciele koncernu PESA Bydgoszcz nie odpowiedzieli wczoraj na zadane przez nas pytania.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.