Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Modlin: odlot dojazdu

Konrad Majszyk 24-09-2011, ostatnia aktualizacja 26-09-2011 07:17

Lotnisko Modlin podczas Euro 2012 ma przyjąć małe maszyny biznesowe, a od jesieni odrzutowce pasażerskie. Ale jak dojechać do Warszawy? Bezpośrednio koleją – najwcześniej za dwa lata. A na Euro? Autobusem i pociągiem.

Trwa budowa parkingów na 800 miejsc postojowych.
źródło: materiały prasowe
Trwa budowa parkingów na 800 miejsc postojowych.
W górę pnie się terminal do obsługi 2 mln pasażerów rocznie. Łączny koszt budowy to ponad 300 mln zł
źródło: materiały prasowe
W górę pnie się terminal do obsługi 2 mln pasażerów rocznie. Łączny koszt budowy to ponad 300 mln zł

Lotnisko w Modlinie zaczyna przypominać port pasażerski.

W konstrukcji stalowej dachu brakuje jeszcze sześciu z  18 przęseł. Jeden z dwóch betonowych progów na pasie startowym jest w pełni gotowy. Trwa budowa płatnych parkingów na 800 aut.

Tanie linie są chętne

– Osiągniemy zdolność operacyjną przed Euro 2012 – twierdzi prezes spółki Port Lotniczy Modlin Piotr Okienczyc.

Przyspieszenie prac wymusza nadciągająca zima.W  dwupoziomowym terminalu pasażerskim – niewiele mniejszym od Terminalu 1  na Okęciu –  skończyły się prace żelbetowe. Trwa montaż konstrukcji stalowej dachu.

– Do końca listopada terminal znajdzie się pod dachem. Dzięki temu zimą wewnątrz będą trwały prace wykończeniowe. Do kwietnia przyszłego roku terminal za 70 mln zł będzie gotowy – obiecuje prezes Mostostalu Warszawa Jarosław Popiołek.

Z powodu remontu drogi startowej małe sportowe samoloty lądują „na trawie", czyli równolegle do betonowego pasa. Warte 88 mln zł prace przy remoncie pasa są zaawansowane. Erbud ułożył na 540-

-metrowym zachodnim krańcu pasa betonową nawierzchnię o grubości 80 cm.  Zanim przyjdzie mróz, to samo musi się stać na części wschodniej.

Według naszych informacji, z powodu procedur środowiskowych opóźnia się za to przebudowa hangarów, ale te nie będą miały wpływu na termin uruchomienia lotniska.

W trakcie piłkarskiej imprezy Modlin będzie przyjmował ruch tzw. general aviation, czyli małe maszyny biznesowe zamożnych kibiców – taki jest scenariusz UEFA. Pełną parą port ma ruszyć jesienią.

Według prezesa Okienczyca, lataniem z Modlina interesuje się kilkunastu przewoźników niskokosztowych. W rozmowy zaangażowany jest m.in. irlandzki Ryanair. Zgłosili się też przewoźnicy, którzy dotąd nie latali z Polski. Szczegóły poznamy po konferencji Routes w Berlinie, gdzie spotkają się zarządcy lotnisk z przewoźnikami, żeby negocjować umowy.

W korku albo pociągiem

Jak dojechać do lotniska Modlin? Duża część pasażerów wybierze samochód. Z  Warszawy można próbować się dostać Wisłostradą, a dalej  krajową „siódemką" i mostem w Nowym Dworze Mazowieckim albo ul. Modlińską i drogą nr 61. Obie trasy w godzinach szczytu są zakorkowane. Urząd Marszałkowski Adama Struzika obiecywał pasażerom na Euro 2012 łącznik kolejowy z podziemną stacją tuż przed terminalem. Przed mistrzostwami budowa nawet nie ruszy. Jest plan awaryjny.

– Spod terminalu do stacji PKP Modlin będą jeździły autobusy wahadłowe Kolei Mazowieckich. Z jednym biletem kupionym na lotnisku dojedziemy autobusem i pociągiem do centrum Warszawy – ujawnia  Piotr Okienczyc.

Z oddalonej kilka kilometrów od terminalu stacji PKP Modlin większość pociągów dotrze do Dw. Gdańskiego (tu przesiądziemy się do metra). Raz na godzinę ma jechać pociąg przez Dw. Wschodni i Centralny na lotnisko Okęcie (nowym podziemnym łącznikiem). Przejazd z Modlina do centrum Warszawy potrwa co najmniej 45 minut. Do obsługi połączenia Koleje Mazowieckie kupiły 16 pociągów Elf.

Co z budową ponad 5 km trasy pod terminal w Modlinie za 200 mln zł? – Wznowiliśmy postępowanie środowiskowe. Jest szansa, że pociąg dojedzie na lotnisko w 2013 r. – mówi wicemarszałek Mazowsza Marcin Kierwiński.

Dodaj swoją opinię

Lotnisko całą dobę

Teoretyczna przepustowość lotniska to 2 mln pasażerów rocznie. Modlin będzie przyjmować samoloty średniego zasięgu, np. typu Boeing 737. Port będzie oferował niższy standard niż Okęcie, ale przebije je niższymi opłatami lotniskowymi i możliwością przyjmowania samolotów 24 godziny na dobę. Zarządca lotniska Modlin poszukuje inwestora, który wybuduje tu hotel.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane