Koleje szukają pracowników
Przyszłych konduktorów i maszynistów chcą przeszkolić Koleje Mazowieckie. Na najlepszych czeka praca
Konduktorem może zostać osoba, która ma wykształcenie średnie, komunikatywnie włada językiem polskim i angielskim i nie ma przeciwwskazań lekarskich do tego zawodu. Mile widziane jest też doświadczenie związane z obsługą klienta.
Maszynista musi mieć ukończone 20 lat, nie być karany za przestępstwo umyślne, legitymować się wykształceniem co najmniej zawodowym (przy czym preferowane jest średnie techniczne o profilu mechanicznym lub elektrycznym), być obowiązkowy i odporny na stres. Kandydat na to stanowisko musi też spełniać "wymagania zdrowotne, fizyczne i psychiczne, określone w załączniku nr 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18.02.2011 r. w sprawie licencji maszynisty".
Czy łatwo zdobyć taką pracę? - Koleje Mazowieckie realizują politykę pracowniczą poprzez rekrutację młodej, wyspecjalizowanej kadry, a także szeroką ofertę szkoleniową - odpowiada Katarzyna Łukasik z biura prasowego KM. - Podejmowane działania mają na celu m.in. wyeliminowanie istniejącej od lat luki pokoleniowej szczególnie w zawodach takich jak kierownik pociągu, czy maszynista. Zgodnie z naszymi założeniami, do końca 2015 r. w spółce zostanie zatrudnionych około 300 pracowników do drużyn trakcyjnych i konduktorskich.
Jak dodaje, praca w charakterze kierownika pociągu to idealne zajęcie dla osób, które lubią stale przebywać wśród ludzi – właśnie tę zaletę wymieniają w większości kierownicy pociągów Kolei Mazowieckich. To praca dla tych, którzy nie lubią monotonii, są otwarci i życzliwie nastawieni wobec innych. Dla znacznej liczby kierowników pociągów jest to także pasja, ponieważ wielu z nich to miłośnicy kolei. Chwalą sobie również to, że nie ma tu sztywnych godzin pracy.
Z kolei praca w zawodzie maszynisty dla wielu osób spełnienie marzeń z dzieciństwa. Maszyniści podkreślają, że takie zajęcie wymaga odpowiedzialności i dużych umiejętności technicznych, ale pozwala na dużą samodzielność w podejmowaniu decyzji. Maszyniści również uważają za zaletę elastyczne godziny pracy.
Obydwa szkolenia są płatne - to na konduktora kosztuje 4,5 tys. zł, na maszynistę - 5,5 tys. zł. - Osoby, które najlepiej złożą egzamin kwalifikacyjny otrzymają propozycję zatrudnienia w spółce - mówi Katarzyna Łukasik. - Już w tej chwili zainteresowanie kursami jest bardzo duże. Osoby z regionu Mazowsza, posiadające status bezrobotnych, mogą ubiegać się o dofinansowanie szkolenia w urzędach pracy.
Pensja kierownika pociągu i konduktora waha się w granicach średniej krajowej. Natomiast w maszynista zarabia powyżej średniej krajowej.
- W naszej spółce wdrożony jest także system premiowania dla drużyn konduktorskich - dodaje Katarzyna Łukasik. - Ponadto pracownicy spółki mają możliwość przystąpienia do dodatkowego pakietu ubezpieczenia medycznego, a także pakietu sportowo-rekreacyjnego.
Czy warto wybrać zawód konduktora lub maszynisty?
- W czasach, kiedy o pracę nie jest łatwo, warto się dobrze zastanowić zanim odrzuci się realną propozycję zawodową - uważa Małgorzata Teofilak-Nowicka, partner w firmie doradztwa personalnego Highway Solutions. - Pominąwszy czynnik ekonomiczny, który może zmotywować do podjęcia pracy (nawet na stanowisku, jakiego dotychczas nie brało się pod uwagę), dobrze jest przeanalizować, czy w danej roli będziemy mogli nauczyć się czegoś, co przyda nam się w przyszłej, wymarzonej pracy. I tak np. dla kogoś, kto myśli o pracy związanej z bezpośrednią obsługą klienta - rola konduktora może być dobrym wyborem, który umożliwi zdobycie niezbędnych kompetencji zawodowych.
Najbliższego szkolenie na konduktora zacznie się 3 września, na maszynistę - 15 października. Osoby zainteresowane udziałem w nich powinni zgłosić się do siedziby spółki „Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o. w Warszawie przy ul. Lubelskiej 1, pok. 101.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.