Wirtualne tory w stolicy
Należące do PKP Polskie Linie Kolejowe chcą zbudować wirtualną sieć połączeń na obszarze Warszawy i Mazowsza. Komputerowy model pomoże w planowanej modernizacji linii.
Wirtualna makieta kolejowa ma być całkowicie nowym standardem w planowaniu inwestycji. Da możliwość symulacyjnego testowania efektywności nowej infrastruktury. – Model dla Warszawy i Mazowsza wykorzystamy przy planowanej kompleksowej modernizacji warszawskiego węzła kolejowego. Uzyskamy wiedzę o skuteczności projektowanych rozwiązań ruchu oraz możliwość analizowania różnych wariantów, np. rozkładu jazdy – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PLK ds. strategii i planowania.
Model, który powstanie, ma precyzyjne odwzorowywać sieć kolejową z dokładnością do poszczególnych torów, położenie semaforów czy zastosowanie różnych typów rozjazdów. Na tak przygotowany plan zostanie nałożony ruch pociągów. Zostaną uwzględnione wszystkie charakterystyczne elementy: np. odmienne przyspieszenia dla różnego typu pociągów czy różne długości poruszających się składów. W rezultacie będzie można się przekonać, gdzie ruch przebiega bez zakłóceń, a w których miejscach należałoby dokonać zmian.
– Ten model pozwoli na wirtualne modyfikowanie sieci. Możliwe będzie nałożenie nowego ruchu pociągów i sprawdzenie, czy zaplanowane inwestycje rozwiążą problemy – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK.
PLK wybierze wykonawcę wirtualnej sieci kolejowej w trzyetapowym przetargu. W pierwszym etapie spółka ma otrzymać licencję na oprogramowanie. W drugim powstanie model sieci linii kolejowych, a w trzecim analizy scenariuszowe. Wykonawca określi w nich obecne i potencjalne wąskie gardła na liniach kolejowych, a następnie zaproponuje, jak je zlikwidować.
Obecnie w obrębie aglomeracji warszawskiej trwa projektowanie linii Warszawa
Zachodnia–Warszawa Gdańska oraz Warszawa Gołąbki–Warszawa Gdańska. Mają one być przystosowane do zwiększonego ruchu aglomeracyjnego. Powinny usprawnić obsługę ruchu towarowego na tym obszarze i pozwolić na uruchomienie nowych relacji pociągów z portu lotniczego. Do większej liczby pociągów trzeba także przystosować Warszawę Gdańską, by korzystać z tej stacji podczas późniejszej modernizacji linii średnicowej. Na tej ostatniej modernizacja zmieni infrastrukturę oraz standard obsługi podróżnych. Linię średnicową należy ponadto zintegrować z otoczeniem miejskim. PLK planuje także modernizacje linii podmiejskiej Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki. Część prac wykonano już przy obecnych zmianach na linii dalekobieżnej Warszawa–Skierniewice.
W całym kraju PLK realizuje w tym roku inwestycje warte przeszło 7 mld zł. Po I półroczu spółka miała 100 mln zł nadwyżki w realizacji zaplanowanych wydatków. Nakłady systematycznie rosną, w samym czerwcu sięgnęły blisko 700 mln zł. Kulminacja wydatków inwestycyjnych ma przypaść na drugą połowę roku. W 2015 r. nakłady mają jeszcze bardziej wzrosnąć – do ok. 9 mld zł.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.