Kolejne projekty handlowe
W budowie jest dziś 867 tys. mkw. powierzchni handlowej, która ma być gotowa przed końcem 2017 r.
W pierwszej połowie 2015 r. rynek centrów handlowych w Polsce powiększył się o 183 tys. mkw., które deweloperzy dostarczyli w siedmiu nowych obiektach i dziewięciu rozbudowywanych – wyliczają analitycy firmy DTZ. Z analiz wynika, że w sumie mamy dziś w kraju 12,95 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej.
Deweloperzy są wyraźnie zainteresowani powrotem z mniejszych miast do aglomeracji, gdzie ma powstać 60 proc. nowej powierzchni.
– Aglomeracja Warszawy to największy rynek handlowy w Polsce, oferujący ponad 1,11 mln mkw. powierzchni najmu w centrach handlowych. Mieszkańcy aglomeracji warszawskiej dysponują najwyższą roczną siłą nabywczą w kraju, która przewyższa średnią krajową o 68 proc. – przypomina Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w firmie JLL. – Pomimo tego stołeczny rynek jest jednym z najmniej nasyconych powierzchnią w centrach handlowych w kraju – przypada tu 437 mkw. na 1000 mieszkańców, co plasuje Warszawę za Wrocławiem, Poznaniem, Trójmiastem, Łodzią i Krakowem – dodaje. Oznacza to, że w Warszawie jest zapotrzebowanie na kolejne projekty handlowe.
Z danych JLL wynika, że najniższe nasycenie powierzchnią w centrach handlowych w aglomeracji warszawskiej jest w Rembertowie, Wawrze, Wesołej, Wilanowie, na Bielanach, Żoliborzu czy Białołęce. Deweloperzy skuszeni siłą nabywczą, rosnącą liczbą mieszkańców oraz niskim wskaźnikiem pustostanów prowadzą tam wiele nowych projektów. Na koniec pierwszego półrocza ok. 108 tys. mkw. handlowej powierzchni najmu było w budowie.
Największe przedsięwzięcie w aglomeracji to Fabryka Wołomin, a w samej Warszawie – rozbudowa centrum Wola Park. Ponadto GTC uzyskało pozwolenie na budowę Galerii Północnej (64 tys. mkw.). Rozpoczęły się też prace na terenie historycznego domu towarowego Cedet.
– Warszawski rynek handlowy w najbliższych latach czeka spore ożywienie, a do użytku wejdą obiekty handlowe różnego typu – prognozuje Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL.
– Dojrzewanie rynku i rosnące wskaźniki nasycenia powierzchnią handlową stawiają właścicieli centrów handlowych w obliczu wzmożonej konkurencji. Nowe wyzwania dotyczą szczególnie obiektów starszej generacji, które ze swoim profilem i ofertą handlową przestają odpowiadać zmieniającym się potrzebom konsumentów – zwraca uwagę Patrycja Dzikowska, wicedyrektor w zespole doradztwa i analiz rynkowych w DTZ.
Przypomina, że nowe obiekty handlowe deweloperzy otwierali ostatnio w mniejszych miastach regionalnych (200–400 tys. mieszkańców) i małych ośrodkach (poniżej 50 tys. mieszkańców). To np. Galeria Sudecka w Jeleniej Górze, Galeria Neptun w Starogardzie Gdańskim, Corso w Świnoujściu, Galeria Sanok w Sanoku, Galeria Głowno w Głownie czy Era Park w Wieluniu.
DTZ podaje, że ponad 60 proc. budowanej powierzchni przypada na osiem największych miast. Wielkimi inwestycjami handlowymi, realizowanymi dziś w kraju, są centrum Posnania w Poznaniu, Wroclavia we Wrocławiu, Forum Gdańsk w Gdańsku, Zielone Arkady w Bydgoszczy i Sukcesja w Łodzi. Jeszcze w tym roku przybędzie 481 tys. mkw. powierzchni handlowej.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.