Jak podróżują warszawiacy
Prawie 60 proc. warszawiaków jeżdżących po mieście wybiera komunikację publiczną. Warszawiacy są mobilni – wykonują 3,3 mln podróży w ciągu doby.
Takie są wyniki Warszawskiego Badania Ruchu 2015. Warszawiacy wykonują 3 350 000 podróży w ciągu dnia roboczego. Statystyczna osoba pracująca wykonuje 2,24 podróże dziennie, student – 2,14, uczeń – 2,02.
Kierunek podróży dom - praca i praca - dom jest najpopularniejszy - to ponad 20 proc. wszystkich podróży. Godziny szczytu przed południem to okres pomiędzy godz. 7 a 8, przy czym wzrost liczby podróży o tej porze jest skokowy. Po południu największy ruch przypada na godzinę pomiędzy 16 a 17 i po niej stopniowo spada – szczyt popołudniowy jest dłuższy i bardziej równomierny.
Najpopularniejszym środkiem lokomocji jest niezmiennie komunikacja zbiorowa – codziennie wykonywanych jest w ten sposób 56,9 proc. podróży. Na drugim miejscu jest transport indywidualny – 38,6 proc. podróży, następnie rowerowy – 3,8 proc.
Jedna podróż w komunikacji miejskiej trwa średnio 41 min., samochodem 32 min., a na rowerze (przy czym mówimy tu o przemieszczaniu się w konkretnym celu, nie rekreacyjnie) – 26 min. Podróże piesze trwają ok. 14 min. Najwięcej podróży, blisko 60 proc., odbywa się w całości w lewobrzeżnej części miasta.
Podróże na drugą stronę Wisły to 23 proc., tylko 17 proc. to podróże mieszkańców prawej strony miasta, nie przekraczających rzeki. Wskaźnik ruchliwości mieszkańców Pragi wynosi 1,9 a lewego brzegu Wisły – 2,03. W ciągu 16 godzin dnia (w godz. 6-22) granice Warszawy przekracza ponad 1,3 mln aut – ok. 690 tys. wjeżdża do miasta, wyjeżdża ok. 633 tys. pojazdów.
Do Śródmieścia oraz centralnych części Pragi, Woli i Ochoty wjeżdża ponad 526 tys. pojazdów, a w tej grupie ponad połowa to lekkie samochody ciężarowe. Wisłę przejeżdża ponad 482 tys. pojazdów dziennie – ok. 241 238 do centrum i ok. 241 107 z centrum.
Jak informuje Tomasz Kunert, z biura prasowego Urzędu Miasta na podstawie wyników badań, z wykorzystaniem danych z innych badań (m.in. o podróżach mieszkańców województwa oraz ruchu na pozawarszawskich odcinkach dróg krajowych i wojewódzkich) zbudowany zostanie tzw. komputerowy model ruchu dla obszaru całej aglomeracji warszawskiej. Po raz pierwszy przygotowany będzie także model ruchu rowerowego. Model ruchu będzie gotowy do końca maja 2016 r.
Warszawskie Badanie Ruchu 2015 wykonuje wybrane w przetargu konsorcjum, którego liderem jest instytut badawczy PBS, w skład którego wchodzą ponadto Politechniki Warszawska i Krakowska. Za WBR 2015 miasto zapłaci 1 806 870 zł.
Od 8 kwietnia do 27 czerwca ankieterzy przepytali 17 tys. osób. Wykonane zostały także pomiary ruchu pojazdów - pojazdy policzono w ponad 200 punktach na granicy aglomeracji, na granicy Warszawy, w centrum miasta, na ulicach przecinających średnicową linię kolejową od Piastowa do Halinowa i na mostach.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.