1000 dni do EURO - sukcesy i porażki
Sukces – UEFA przyznaje organizację ME Ukrainie i Polsce
Gdy Michel Platini ogłosił w 2007 r., że Euro 2012 odbędzie się w Polsce i na Ukrainie, stołeczny ratusz roztoczył świetlaną wizję modernizacji miasta. Miały być dwie linie metra, kładka przez Wisłę, eleganckie hotele i wiele innych udogodnień. Planowano pozbyć się z kamienic wielkich billboardów, a całe centrum uporządkować kolorystycznie. Kolejne dni pokazywały jednak, czego się zrobić nie da. Za sukces należy uznać, że do 2012 r. z ulic znikną wysłużone ikarusy i tramwaje z lat 60. ubiegłego wieku.
Sukces – Budowa Stadionu Narodowego w Warszawie rozpoczęta
Pokaz latających motorów na zakończenie działalności Stadionu X-lecia miał być symbolem eleganckiego i nowoczesnego Stadionu Narodowego. Nic więc dziwnego, że rozpoczęcie prac we wrześniu 2008 r. z zapartym tchem śledziła cała Polska. Pierwszy etap budowy zakończył się przed czasem. Bardzo możliwe, że podobnie będzie z drugim. Postanowiono bowiem zmienić technikę budowania klatek schodowych, co kilkakrotnie skróci czas ich powstawania. Koniec budowy planowany jest na maj 2011 r.
Porażka – II linia metra nie będzie gotowa na Euro 2012
– Warszawiacy dojadą w 2012 r. na Stadion Narodowy – obiecywała prezydent miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz. Pierwszy przetarg nie wypalił z powodu chciwości europejskich koncernów (zażądały w przetargu 6 zamiast 3 mld zł). Do drugiego ściągnięto tańszą konkurencję z Chin i Turcji. I też wyszło źle. Koncerny protestują w każdej możliwej instancji, blokując inwestycję. Istnieje ryzyko, że przepadnie rekordowa dotacja z UE. II linię i autostradę A2 blokuje m.in. hiszpańskie konsorcjum z Mostostalem Warszawa.
Porażka – Kolejarze nie zdążą wyremontować dworców
– Mecze nie odbywają się na dworcach, tylko na stadionach – to zdanie Pawła Olczyka z PKP SA przyświecało działaniom kolejarzy przez ostatnie dwa lata. Z ambitnych planów modernizacji dworców: Wschodniego, Zachodniego i Centralnego oraz futurystycznych wizji stacji Stadion pozostało niewiele. Wyremontowane zostaną Wschodni i mała część Zachodniego. Centralny przejdzie niewielki lifting, podobnie jak dworzec Stadion. Ale kolej nadal planuje wielkie inwestycje. Tylko na „po Euro”.
Porażka – Nie powstanie drogowa obwodnica Warszawy
Zagrożona jest autostrada A2 z Łodzi do Warszawy. Na Euro 2012 miał też powstać pełny pierścień obwodnicy ekspresowej – tak obiecywały GDDKiA i Ministerstwo Infrastruktury. Jesień 2009 roku to ostatni czas na podpisywanie umów, żeby wyrobić się na piłkarską imprezę. Nie będzie więc nowej wylotówki na Kraków i Katowice (nowej al. Krakowskiej), wschodniej obwodnicy Warszawy przez Wesołą, większości południowej obwodnicy (przez Włochy, Ursynów i Wawer) oraz wylotówki na Gdańsk.
Sukces – Stadion gotowy, rozpoczynają się mistrzostwa Europy
Najnowocześniejszy w Europie stadion ma pomieścić jednorazowo 55 tys. osób. Oprócz tego zaplanowane są dwupoziomowy podziemny parking, sale konferencyjne, fitness club, loże dla VIP-ów, restauracje i kilkadziesiąt kiosków gastronomicznych. Po ukończeniu budowy na przetestowanie stadionu będzie ponad rok. Jeszcze przed mistrzostwami mają odbyć się tam „próbne” mecze. Później organizowane będą tam również koncerty światowych sław i wielkie miejskie imprezy.
---------------------------------------------------
Postęp inwestycji na mistrzostwa europy w piłce nożnej w 2012 roku według UEFA
WYPRZEDZENIE PLANU
Modernizacja trasy tramwajowej Dworzec Wileński – rondo Waszyngtona i zakup taboru tramwajowego (miasto zamówiło 186 tramwajów, a prace mają ruszyć za rok).
W TERMINIE
Stadion Narodowy; Trasa Mostu Północnego (trwa budowa); skrzyżowania drogi krajowej nr 2 z Trasą Siekierkowską; układ drogowy dla Terminalu 2 na Okęciu.
OPÓŹNIENIE
Trasa Tysiąclecia od węzła Żaba do Grochowskiej; obwodnica śródmiejska od ronda Wiatraczna do połączenia z Targówkiem; przebudowa ul. św. Wincentego na odcinku rondo Żaba do ul. Głębockiej (zostały odwołane).
OPÓŹNIENIE KRYTYCZNE
Dokończenie Terminalu 2 i integracja z Terminalem 1 (toczy się przetarg).
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.