Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Bulwersujący wiersz w podręczniku

08-09-2005, ostatnia aktualizacja 08-09-2005 22:24

Nauczyciele z Płocka zaprotestowali przeciw umieszczeniu w podręczniku do trzeciej klasy gimnazjum wiersza obrażającego Jana Pawła II. Minister edukacji wycofał wiersz z podręczników.

W podręczniku dla klasy trzeciej liceum i technikum "Skąd jesteśmy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?" jeszcze w ubiegłym roku szkolnym uczniowie mogli znaleźć treści, które oburzyły płockich nauczycieli. - Treść i język jednego z wierszy są kontrowersyjne, dyskusyjne i obrażają uczucia religijne Polaków - wyjaśnia Marek Krysztofiak, nauczyciel z III Liceum Ogólnokształcącego. - O wielkim rodaku, jakim był papież Jan Paweł II, autor wiersza pisze: "widuję pana w telewizji, zwykle stoi pan w oknie z rękami rozłożonymi bezradnie nad tłumem strojąc miny, a wasi kapłani, mówiąc bez ogródek wpychają ryj wszędzie. Proszę zabrać swoich misjonarzy z Afryki i Azji" .

Autorem kontrowersyjnego wiersza "List do papieża Jana Pawła Drugiego. Pocztą niedyplomatyczną" jest Jacek Podsiadło. - Doceniamy jego dorobek i pozycję wśród poetów, niemniej jednak uważamy, że wiersz nie powinien się znaleźć w podręczniku - podkreśla Krysztofiak. - Śmierć papieża i czas żałoby pokazały, jakim szacunkiem był on darzony, nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

To właśnie Solidarność oświatowa z Płocka zwróciła się z pismem do ministra edukacji o wycofanie wiersza i zastąpienie go innym. Ministerstwo przychyliło się do propozycji, podobnie jak wydawca podręcznika "Nowa Era" . - Jesteśmy ogromnie wdzięczni za zwrócenie uwagi na kontrowersje, jakie może budzić ten wiersz. Zamierzeniem autorki podręcznika było sprowokowanie uczniów do dyskusji i obrony własnych przekonań, zarówno religijnych, jak i areligijnych - pisze w liście skierowanym do płockiej Solidarności oświatowej redaktor naczelna wydawnictwa Renata Łapińska. PB

Data: 2005-09-09

__Archiwum__

Najczęściej czytane