Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Trasa W-Z: czekaj wiatka latka

Konrad Majszyk 30-07-2009, ostatnia aktualizacja 06-08-2009 16:28

Nowoczesne wiaty przy Arsenale i Parku Praskim staną... rok po zakończeniu remontu Trasy W-Z. A pod Starówką? Prace projektowe zostały wstrzymane.

źródło: ZTM
źródło: ZTM
źródło: ZTM

Nowa organizacja ruchu na Kercelaku

Zmiany tras komunikacji publicznej

Remont Trasy W-Z wkroczył w kolejną fazę. Od wczoraj kierowcy nie jeżdżą już tymczasowymi jezdniami – w kształcie koniczyny – przez skrzyżowanie al. Jana Pawła II z al. Solidarności. Przy kinie Femina przejazd prowadzi na wprost.

W poniedziałek tramwaje linii 1, 16, 17, 19 i 33 wrócą więc na tory w al. Jana Pawła II – to dobra wiadomość.

Zła: jednocześnie tramwajarze rozkopią Kercelak u zbiegu al. Solidarności i ul. Okopowej. Tramwaje linii 1, 22, 24, 27 i 32 na co najmniej półtora miesiąca znikną z Towarowej i Okopowej między rondem Daszyńskiego i Arkadią. Wczoraj potwierdziły się informacje „ŻW”: tramwajowy skręt od strony pl. Zawiszy w al. Solidarności, w kierunku Feminy zostanie przywrócony dopiero 19 września (reszta linii dopiero w połowie października).

Samochody będą Okopową i Solidarności jeździć, ale z „wygibasami“. Korki murowane. Według miejskiego inżyniera ruchu Janusz Galasa, przepustowość skrzyżowania będzie o 40 proc. za mała. 

Dodatkowe utrudnienie: do końca sierpnia tramwaje nie kursują nadal Trasą W-Z między pedetem na Woli a Dw. Wileńskim na Pradze-Północ. Dopiero od września między pl. Bankowym i ul. Jagiellońską zostaną otwarte pasy autobusowo-tramwajowe ze wspólnymi przystankami.

Wczoraj urzędnicy po raz pierwszy pokazali wygląd półokrągłych przeszklonych wiat (o długości 60 m), które staną między Arsenałem a Błękitnym Wieżowcem i „przy misiach” w parku Praskim (33 m długości).– Konstrukcje nawiązują kształtem do tunelu Trasy W-Z pod Starówką – mówi architekt Bartłomiej Grotte. – Wiaty będą składały się z trójkątnych elementów ze szkła na zmianę: przezroczystego i mlecznego. Te ostatnie zapewnią cień w upalne dni – tłumaczy.

Te efektowne wiaty pojawią się jednak na Trasie W-Z dopiero w przyszłym roku, czyli wiele miesięcy po zakończeniu remontu. Podczas ich montażu po raz kolejny wystąpią utrudnienia w ruchu. Dlaczego? Bo pomysł nowoczesnych wiat godnych europejskiego miasta pojawił się zbyt późno. – Obecna umowa nie obejmuje tego zadania. Musimy jeszcze ukończyć projekt, a potem ogłosić przetarg na wykonawcę. Nie zdążymy w tym roku – mówi prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos.

– Czy nie dało się tego wymyśleć wcześniej?

– Może i się dało. A czy dziennikarz ma od razu w głowie doskonały kształt artykułu? – odpowiada prezes.

To nie koniec wpadek z wiatami. Warszawiaków miały oczarować supernowoczesne przystanki pod Starówką. Ale prace projektowe zostały wstrzymane. Dlaczego?

– Czekamy na ekspertyzę dotyczącą stanu kościoła św. Anny – odpowiada koordynator remontów Wiesław Witek.

Powód – pękające ściany w kościele św. Anny, których przyczyną może być remont Trasy W-Z. Specjaliści zbadają, czy przed ustawieniem wiat nie trzeba wzmocnić skarpy.

Czytaj też blog Konrada Majszyka, a w nim:

Podczas pobytu nad polskim morzem czułem się… trochę jak w Warszawie. Już pierwszego dnia na deptaku w Jastrzębiej Górze nieoczekiwanie spotkałem dyrektora stołecznego Biura Funduszy Europejskich Michała Olszewskiego. Stał w plażowych klapkach i czapeczce, zajadając gofra. Ani trochę nie wyglądał jak gwiazdor z warszawskiego ratusza, który „załatwił” Warszawie 2,9 mld zł z Brukseli na drugą linię metra. Czytaj dalej.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane