Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Metro pobije rekord korków

Konrad Majszyk 02-12-2009, ostatnia aktualizacja 03-12-2009 17:08

W kwietniu 2010 roku ma ruszyć budowa drugiej linii. W 2011 roku z Dworca Wileńskiego i ronda Daszyńskiego tunele zaczną drążyć automatyczne tarcze. Budowlańcy zamkną ul. Prostą i Świętokrzyską oraz odetną dojazd do skrzyżowania przy „Czterech śpiących“.

Stacja Stadion
źródło: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Stacja Stadion
Budowa drugiej linii: siedem stacji, 12 odcinków torów, trzy supertarcze TBM i kilometry korków z każdej strony
źródło: Życie Warszawy
Budowa drugiej linii: siedem stacji, 12 odcinków torów, trzy supertarcze TBM i kilometry korków z każdej strony
Takie automatyczne tarcze TBM drążą tunele linii C w Rzymie. (fot. Metropolitana di Roma)
źródło: Archiwum
Takie automatyczne tarcze TBM drążą tunele linii C w Rzymie. (fot. Metropolitana di Roma)

Wykonawca 6,1 km drugiej linii, między rondem Daszyńskiego i Dworcem Wileńskim mocno dociska pedał gazu. Prezydent Hanna Gronkiewicz- Waltz potwierdziła wczoraj w Pałacu Ślubów doniesienia „ŻW“. Budowa drugiej linii ma ruszyć nie w październiku 2010 roku – jak przewiduje warta 4 mld 117 mln zł umowa – ale aż pół roku wcześniej.

– Przekładanie instalacji na trasie drugiej linii powinno się zacząć w kwietniu przyszłego roku – twierdzi główny specjalista Janusz Romanowski z konsorcjum Astaldi, Gülermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki. – Gdzie wbicie pierwszej łopaty? Nigdzie. Prace przy 7 stacjach i 12 tunelach będą prowadzone jednocześnie.

Nadchodzi paraliż miasta

W związku z tą inwestycją ratusz zamknie – prawdopodobnie na początku 2011 roku – ul. Prostą i Świętokrzyską, między Towarową i Nowym Światem. To oznacza totalny paraliż. Jak obiecuje wykonawca, przejazd możliwy będzie tylko w relacji północ- południe, czyli Towarową, al. Jana Pawła II, Marszałkowską i Nowym Światem.

Komunikacyjny horror rozegra się na skrzyżowaniu Targowej z al. Solidarności. Ratusz rozważa całkowite odcięcie dojazdu samochodów od strony ul. Kijowskiej i Radzymińskiej. Według jednej z koncepcji, to skrzyżowanie ma być przejezdne tylko dla komunikacji miejskiej. Autobusy przebiją się ul. Jagiellońską przez al. Solidarności. Tramwaje Warszawskie mają zbudować tymczasowe skręty: z al. Solidarności w lewo, w Jagiellońską z 11 Listopada w prawo, w Targową. Dzięki temu tramwaje będą omijały skrzyżowanie przy Dw. Wileńskim przez rondo Żaba. Tramwaje Warszawskie walczą też o zachowanie skrętu z Targowej na Trasę W-Z w stronę centrum, obok budynku poczty.

Czy w wyniku budowy metra coś zmieni się na powierzchni? Ratusz zaplanował rewolucję na pl. Wileńskim – przesunięcie pomnika „czterech śpiących“ i likwidację większości przejść na powierzchni. Prowizorka czeka nas zaś na ul. Prostej, która zostanie wyprostowana i dostosowana do przyszłej drugiej jezdni tylko w rejonie ronda Daszyńskiego (prace przy Fabryce Norblina odbędą się już po 2013 roku).

Podziemne bestie w akcji

W 2011 r. do akcji mają wkroczyć trzy automatyczne tarcze TBM o średnicy 6,5 metra do drążenia tuneli. Tarcza przesuwa się pod ulicami do 20 metrów na dobę, a z jej brzucha wyjeżdżają pociągi z urobkiem. Stacje będą w stolicy budowane metodą odkrywkową, co spowoduje gigantyczne korki. Prace muszą być idealnie skoordynowane: tarcze „przechodzą“ po płycie dennej przez korpus stacji, który musi być do tego czasu gotowy.

Dwa „superkrety“ wyruszą obok Dw. Wileńskiego, gdzie znajdą się tzw. szyby startowe (kratery w ziemi o długości ponad 100 metrów). Na powierzchnię zostaną wydobyte w rejonie ul. Świętokrzyskiej po przebyciu ponad 3 km. Trzecia wystartuje z ronda Daszyńskiego. Po wydrążeniu pierwszego tunelu zostanie wydobyta przy Świętokrzyskiej, tam zdemontowana, a potem przewieziona znów na rondo Daszyńskiego – stąd zacznie drążenie równoległego tunelu.

Inżynierowie rozważają wykonanie w ten sam sposób łącznika z linią pierwszą. Technologia budowy zależy jednak od ustaleń włosko-turecko-polskiego wykonawcy linii drugiej ze szwajcarskim projektantem Muzeum Sztuki Nowoczesnej, które stanie nad łącznikiem.

Zakup 250 wagonów

Władze Warszawy zgrały prezentację tzw. harmonogramu ramowego budowy drugiej linii z dużym wydarzeniem spod szyldu inwestycyjnej inżynierii finansowej.

– To wielki dzień dla metra. Dzisiaj podpisaliśmy umowę przewozową do 2027 roku na 35 mln kilometrów przejechanych z pasażerami – mówi prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.Wartość tego kontraktu to 8,5-9 mld zł. Gigantyczna umowa ma być poręczeniem dla banku przy zaciąganiu kredytu na 250 wagonów do obsługi pierwszej i drugiejlinii za ok. 1,5 mld zł. Do walko o ten kontrakt szykują się najwięksi globalni producenci taboru. Jak obiecuje prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk, przetarg ma być ogłoszony w przyszłym roku.

Skąd czerpać informacje o budowie drugiej linii? Wykonawca zobowiązał się do uruchomienia za rok czynnego cały tydzień punktu informacyjnego o budowie – zapewne przy ul. Świętokrzyskiej. Dzisiaj ma ruszyć specjalna strona internetowa. Link znajdziemy na www.metro.waw.pl.

Czy obok skarbca NBP przy ul. Świętokrzyskiej będą jeździły pociągi z forsą? Więcej na blog.zw.com.pl/blok

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane