Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Kolej wybuduje za euro

koz 30-06-2015, ostatnia aktualizacja 01-07-2015 15:20

PLK dostała unijne dofinansowanie na duże inwestycje. Pieniądze pójdą m.in. na modernizację trasy z Warszawy do Grodziska oraz Gołąbek do Warszawy Gdańskiej.

autor: Łukasz Solski
źródło: Fotorzepa

Komisja Europejska pozytywnie oceniła wszystkie wnioski złożone w konkursie CEF, w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014 – 2020. Oznacza to, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymają ponad 7,5 mld zł dotacji na realizację 7 projektów kolejowych.

- To ogromny sukces polskiej kolei. Projekty, które złożyliśmy, zostały pozytywnie ocenione przez niezależnych ekspertów Komisji Europejskiej, co potwierdza ich jakość i dobry stopień przygotowania do realizacji. Decyzja Komisji Europejskiej oznacza, że już przyznano nam ponad jedną trzecią dotacji z przewidywanej dla PLK sumy w ramach CEF – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK, dyrektor ds. inwestycji.

W ramach pierwszej tury konkursu Komisja Europejska otrzymała ponad 700 wniosków, z których zaakceptowano 276, w tym wszystkie zgłoszone projekty PLK.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy wykorzystaniu funduszy z unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility – CEF) zmodernizują linie kolejowe o łącznej długości 570 km.

Pasażerowie po zmodernizowanych liniach kolejowych pojadą szybciej, skorzystają też z nowych peronów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

W ramach tych środków zostaną zmodernizowane m.in. trasa Sadowne – Białystok, ostatni element połączenia Warszawa – Białystok w ramach linii Rail Baltica; trasa Sochaczew – Swarzędz (kluczowa część magistrali Warszawa – Poznań); trasa Warszawa Włochy – Pruszków – Grodzisk Mazowiecki oraz zrealizowana zostanie modernizacja kolei obwodowej w Warszawie - odcinek Warszawa Gołąbki - Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska.

Środki unijne CEF mają zostać wykorzystane również na budowę wiaduktów drogowych nad Centralną Magistralą Kolejową, co pozwoli na podniesienie prędkości powyżej 160 km/h na kolejnych odcinkach tej linii i dalsze skrócenie czasu przejazdu z Warszawy m.in. do Krakowa i Katowic.

zyciewarszawy.pl

Najczęściej czytane