Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Żerując na naiwnych

ar 15-09-2010, ostatnia aktualizacja 16-09-2010 12:29

„Pasożyty” Mariusa von Mayenburga, reż. Tomasz Gawron, wyk. Matylda Damięcka, Mirosław Zbrojewicz, Przemysław Stippa, Teatr Druga Strefa, ul. Magazynowa 14a, bilety: 40 zł, rezerwacje tel. 606 295 607, premiera: środa (22.09), spektakle: czwartek (23.09), godz. 20.

źródło: materiały prasowe

Tomasz Gawron przygotował premierę sztuki Mariusa von Mayenburga w Teatrze Druga Strefa. Tekst niemieckiego dramaturga połączył z powieściami Michela Houellebecqa: „Cząstki elementarne” i „Możliwość wyspy”.

Bohaterami są dwie pary młodych ludzi i stary mężczyzna. Jego dręczą wyrzuty sumienia z powodu wypadku, który spowodował unieruchomienie na wózku inwalidzkim młodego mężczyzny. I staje się tytułowym pasożytem, żerującym na naiwności młodych.

Cała piątka tkwi w koszmarnym związku wzajemnych pretensji. Zależni są od siebie, choć kieruje nimi przede wszystkim nienawiść. Próbują wydostać się z tego upiornego kręgu, ale potrafią tylko ranić się wzajemnie kolejny i kolejny raz.

– Nie potrafię jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie dlaczego realizuję właśnie „Pasożyty” – mówi reżyser przedstawienia w Drugiej Strefie Tomasz Gawron. – Na początku prób zadawaliśmy sobie pytanie, czy widz może się utożsamić z takimi bohaterami. Im więcej mieliśmy wątpliwości, tym bardziej wciągaliśmy się w ten krąg. Działaliśmy jak postaci z dramatu. Kompletnie nieracjonalnie. Byliśmy jak nurek, który wie, że w butli nie ma już powietrza, ale płynie dalej w tajemniczą, mętną otchłań wody.

Dramat Mayenburga na polskiej scenie zagościł w 2001 roku wyreżyserowany przez Annę Augustynowicz w koprodukcji Teatru Polskiego z Poznania i Teatru Współczesnego ze Szczecina. Od tego czasu pojawił się w szerszym odbiorze jeszcze tylko raz, w realizacji przygotowanej dla Teatru Telewizji w 2002 roku przez Piotra Łazarkiewicza.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane