Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Koniec wojny, cztery kobiety i pies

Agnieszka Rataj 04-07-2011, ostatnia aktualizacja 08-07-2011 16:52

Po dramatach „Absynt” i „Gardenia” poświęconych kobiecości współczesnej, w „Baden-Baden” Aldona Figura sięga w głąb historii.

Wydarzenia komentuje tu pies (Przemysław Sadowski)
autor: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Wydarzenia komentuje tu pies (Przemysław Sadowski)

Akcja spektaklu inaugurującego działanie Laboratorium Dramatu pod nazwą Scena Przodownik rozgrywa się w czasie II wojny światowej.

W dusznej atmosferze mieszczańskiego domu, wśród myśliwskich trofeów i w towarzystwie owczarka niemieckiego, cztery kobiety oczekują końca wojny. Wyniosła Edith (Monika Niemczyk), wbrew ostrzeżeniom przed zbliżającą się Armią Czerwoną, nie chce opuścić swojej posiadłości, w której czas jakby się zatrzymał. Dorastająca córka Edith, Odetta (Maria Dejmek), odkrywa swoją cielesność i ulega fascynacji malarką Udi (Anna Gajewska). Uzależniona od morfiny Udi najtrafniej podsumowuje autodestrukcyjną, wydawałoby się, postawę wszystkich kobiet. Uważa, że ze strony żołnierzy radzieckich nie spotka ich nic innego niż w czasie wojny, bo dla mężczyzn są tylko wykorzystywanymi seksualnie kawałkami mięsa. A służąca Ada (Martyna Peszko) marzy o  momencie triumfu nad rodziną, która dla niej oznacza całe Niemcy, choć to raczej nie ma szans na  realizację.

To jest czas, kiedy wszelkie zasady zostały zawieszone. A wobec powszechnego zezwierzęcenia ludzkich cech nabiera komentujący wydarzenia pies (Przemysław Sadowski) – ironiczny symbol niemieckich idei czystej rasy.

Zdecydowanym plusem spektaklu Figury, wpisującego się w szereg rozliczeń z wojną, ukazujących również Niemców jako jej ofiary, są wyraziste portrety czterech bohaterek i sugestywne wykreowanie dekadencko-surrealistycznej atmosfery końca ich świata. Szkoda tylko, że wobec chęci ucieczki od utartych schematów myślenia tak stereotypowo wypadają postacie męskie, zwłaszcza zły esesman Mirosława Zbrojewicza, powielającego chwilami swoją rolę z „Przed odejściem w stan spoczynku" z teatru Studio.

 

„Baden-Baden", reż. Aldona Figura, Scena Przodownik, ul. Olesińska 21, tel. 663 741 903, premiera: 1 lipca, kolejne spektakle: 15 – 16 lipca, godz. 21, bilety: 35 – 20 zł

Życie Warszawy

Najczęściej czytane