Skrzyżowanie Kultur w Warszawie
Od niedzieli w centrum Warszawy zabrzmi muzyka świata. W tym roku festiwal Skrzyżowanie Kultur odbywa się pod hasłem Inspiracje: Orient.
W stolicy wystąpią artyści z jedenastu państw – od Azji Środkowej po Daleki Wschód. Festiwal potrwa od 23 do 29 września.
Przez siedem dni, w namiocie festiwalowym, który stanie w samym pod Pałacem Kultury i Nauki, występować będą jedni z najsłynniejszych i najbardziej utytułowanych muzyków Wschodu. Przyjedzie kilkudziesięciu artystów z jedenastu państw.
- W tym roku, uwzględniając życzenia festiwalowej publiczności, zaprosiliśmy twórców, którzy zaprezentują muzyczne tradycje Azji Środkowej, Południo-Wschodniej, a także Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Gośćmi Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur będą m.in. muzycy z Armenii, Azerbejdżanu, Gruzji, Indii, Japonii, Korei, Rosji i Syrii" - mówi Andrzej Matusiak, dyrektor Stołecznej Estrady, organizator wydarzenia.
Zaproszeni artyści są żywymi legendami i ambasadorami swoich kultur. W twórczości nawiązują do zwyczajów ludowych, obrzędów, wierzeń i mistyki. Kultywując wielowiekowe tradycje pielęgnują tożsamość regionów i społeczności, ożywiają ją i ocalają od zapomnienia, a jednocześnie szukają dla niej nowych form i brzmień.
Ósma edycja największego w Polsce festiwalu z muzyką świata będzie też pierwszą w Warszawie tak dużą imprezą muzyczną przybliżającą tradycje Azji. Ten rozległy i zróżnicowany kontynent jest jednym z najbogatszych kulturowo obszarów świata, od wieków hipnotyzuje i zachwyca Europejczyków.
Inauguracją 8. edycji festiwalu będzie wieczór „Legendy Wschodu: mugham i duduk". Spotkanie z Orientem zacznie się od występów dwóch muzyków z Azji Środkowej. Jivan Gasparyan jest skarbem narodowym Armenii, wirtuozem duduku i mistrzem nastrojowych kompozycji. On także przekazuje swój kunszt młodym – w Warszawie wystąpi z wnukiem Jivanem Juniorem.
Alim Qasimov, uważany za najwybitniejszego śpiewaka Azerbejdżanu, przypomina światu o tradycji stylu mugham. Wyrafinowaną i rygorystycznie skonstruowana muzykę wzbogacił o niezwykłe improwizacje, a zapraszając do występów swą córkę Farganę obalił regułę zakazującą kobietom wykonywania mugham.
Wieczór „Zbudzone głosy Azji" będzie połączeniem tradycji i awangardy. Żeńska grupa Ayarkhaan - wirtuozki khomusu z mroźnej i wietrznej Jakucji – elektryzują publiczność nawet, gdy stoją bez ruchu. Ich egzotyczny śpiew i etniczno-futurystyczne stroje tworzą widowisko, jakiego mogliby zazdrościć artyści alternatywni. Gruzińska grupa Rustavi ratuje od zapomnienia dawne style wokalne i taneczne – ich występy są dowodem na witalność i aktualność długich tradycji.
Wieczór „Energia Orientu" będzie należał do Al Kindi Ensemble, międzynarodowej grupy instrumentalistów i śpiewaków, którzy przyjadą do Polski z Turcji. Wspólnie z derwiszami zaprezentują program, który odzwierciedli kameralne występy, jakie od wieków odbywają się na dziedzińcach starych domów w Aleppo.
Na „Opowieści tygrysa" złożą się dwa koncerty artystów Dalekiego Wschodu. Ahn Sook-sun, wybitna śpiewaczka pansori, zaprezentuje ekspresyjny, klasyczny styl wokalny. Artystka jest primadonną gatunku porównywanego z europejską operą. Z Japonii przyjadą bębniarze Ondekozy, najsłynniejszej na świecie grupy prezentującej taiko – grupowy spektakl rytmu.
Przez sześć dni odbywać się będą też warsztaty multiinstrumentalne i wokalne, prowadzone w kameralnych klasach mistrzowskich. Do Warszawy przyjadą muzycy, którzy są jednocześnie ekspertami w swoich dziedzinach i twórcami odnoszącymi międzynarodowe sukcesy. Zaproszeni zostali artyści z Indii, Syberii, Iranu, Korei i Madagaskaru.
Warsztaty będą okazją, by uczyć się m.in. klasycznych i ludowych stylów śpiewu indyjskiego i dowiedzieć się, jak wykonawcy niezwykłego śpiewu koreańskiego pansori osiągają dramatyczny, niemal teatralny efekt. Udział w klasie mistrzowskiej, to też szansa, by się przekonać, że z ludowego instrumentu – bałałajki można wykrzesać nowoczesną, rockową energię oraz że zachowując reguły klasycznej gry na skrzypcach można zostać podziwianą za innowacyjność gwiazdą sceny fusion
Warsztaty będą odbywały się w siedmiu klasach mistrzowskich:
Klasa śpiewu indyjskiego- mistrz Anoop Mishra (Indie)
Klasa śpiewu koreańskiego – mistrzyni Ahn Sook-Sun (Korea Południowa)
Klasa rytmu – mistrz Bijan Chemirani (Iran)
Klasa skrzypiec indyjskich – mistrzyni Dr. Jyotsna Srikanth (Indie)
Klasa improwizacji – mistrz Vladiswar Nadishana (Syberia, Rosja)
Klasa tańca i ekspresji muzycznej – mistrz Kilema (Madagaskar)
Klasa – spotkanie z mistrzem – mistrz Alexey Arkhipovskiy (Rosja)
Mistrzowie warsztatów wspólnie stworzą program specjalnego koncertu Suma Tradycji, który odbędzie się w czwartek 27 września. Stworzą niepowtarzalne wydarzenie – muzyczne spotkanie wybitnych muzyków, pochodzących z różnych zakątków świata. Atmosfera ich wspólnego grania i rodząca się na oczach widzów muzyka już nigdy się nie powtórzą.
Szczegółowy program warsztatów, grafik zajęć i informacje o opłatach na www.festival.warszawa.pl.
Ceny biletów:
Bilety na poszczególne koncerty (23-29.09, godz. 19) - 25 zł
Bilet na koncert dziecięcy (29.09, godz. 11) – 10 zł
Karnet na cały festiwal (z wyjątkiem koncertu dziecięcego) - 120 zł
Program koncertów:
Niedziela, 23 września
LEGENDY WSCHODU: MUGHAM I DUDUK
JIVAN GASPARYAN (Armenia)
ALIM QASIMOV (Azerbejdżan)
Poniedziałek, 24 września
ZBUDZONE GŁOSY AZJI
AYARKHAAN (Jakucja, Rosja)
RUSTAVI (Gruzja)
Wtorek, 25 września
Energia Orientu
Al Kindi Ensemble (Turcja)
Środa, 26 września
Opowieści Tygrysa
Ahn Sook-Sun (Korea Południowa)
Ondekoza (Japonia)
Czwartek, 27 września
Suma Tradycji
Koncert Mistrzów Warsztatów
Piątek, 28 września
Świątynie Dźwięku
Titi Robin (Francja/Indie/Maroko/Turcja)
Raza Khan (Indie)
Sobota 29 września
Kierunek Afryka
Dziecięce Orientalia na Skrzyżowaniu Kultur (Koncert Dziecięcy)
Boubacar Traoré (Mali)
Dobet Gnahoré (Wybrzeże Kości Słoniowej)
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.