Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Rower jak nowy w godzinę

Natalia Bet 13-03-2009, ostatnia aktualizacja 13-03-2009 10:17

Jeżeli rower po zimie jest pokryty grubą warstwą kurzu i wydaje z siebie niepokojące piski, nie trzeba go odwozić do serwisu. Z jego wiosenną konserwacją poradzimy sobie sami. Jak to zrobić?

Dbanie o rower wcale nie oznacza wizyt w profesjonalnym zakładzie po każdej rowerowej wycieczce. Podstawową kosmetykę i drobne naprawy możemy wykonać we własnym zakresie.

Przede wszystkim powinniśmy zacząć od dokładnego mycia roweru. Do tego potrzebujemy miski z ciepłą wodą i płynem do mycia naczyń, odtłuszczacza, szczoteczki do zębów i bawełnianej szmatki.

Ramę, obręcze i hamulce przemywamy mokrą szczotką. Z kolei szczoteczka do zębów przyda się nam do czyszczenia koronki korby i wielotrybu. Wycierając rower do sucha, pamiętajmy o wyciąganiu błota z wszystkich zakamarków. A co zrobić, jeżeli łańcuch wydaje z siebie smętne piski? Radzimy prysnąć na niego trochę smaru w aerozolu. Dobrze się nakłada a co najważniejsze zapobiega zawilgoceniu i korozji. Wystarczy kilka kropelek na ogniwo.

Z hamulcami jest sprawa trudniejsza. Aby je wyregulować, należy ustawić odpowiednio klocki, tzn. tył o 1 mm bliżej obręczy, naciągnąć linkę i przesmarować manetki. Jeśli zauważymy, że chociażby jedno stalowe włókienko pękło, to linka nadaje się do wymiany. Podobnie jest z gumkami w klockach hamulcowych. Specjalista musi założyć nowe.

Przy każdym myciu roweru należy zwrócić także uwagę, czy prawidłowo działają przerzutki. Sprawdzamy, czy oś kółek wózka przerzutki jest zgodna z osią zębatki. – Jeśli nie, to kręcimy baryłką przerzutki po ćwierć obrotu w prawo lub w lewo, żeby ją wyrównać – mówi Krzysztof Kowalski, zajmujący się naprawą rowerów .

Ewentualne niedociągnięcia należy wyregulować śrubami H i L.

Istotne jest także wyczyszczenie siodełka. – Zarówno skórzane, jak i plastikowe, powinniśmy umyć wodą z dodatkiem mydła. Po wyschnięciu skórzane modele warto przetrzeć środkami do konserwacji skóry, bo inaczej powierzchnia może popękać – ostrzega Kowalski.

Za codzienną opiekę rower odwdzięczy się nam bezawaryjną jazdą.

Życie Warszawy