Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Wielka bezdomna aktorka

Anna Kilian 08-09-2008, ostatnia aktualizacja 09-09-2008 22:54

W 109. rocznicę urodzin kino Iluzjon przygotowuje przegląd pięciu ocalałych filmów z udziałem wybitnej artystki Idy Kamińskiej. Start w czwartek.

*„Nie posiada wdzięku gwiazdy filmowej, (…) ale szlachetną grą, zmianami czułej twarzy, siłą uczucia odpowiada wybornie duchowości sympatycznej dziewczyny” – chwalił Idę Kamińską przed laty krytyk pisma „Kinema”
źródło: EAST NEWS
*„Nie posiada wdzięku gwiazdy filmowej, (…) ale szlachetną grą, zmianami czułej twarzy, siłą uczucia odpowiada wybornie duchowości sympatycznej dziewczyny” – chwalił Idę Kamińską przed laty krytyk pisma „Kinema”

„Żydzi Warszawy! Nie wiem, kto zrobił lepiej? Ja, która wyjechałam, czy Wy, którzy zostaliście. Wy macie swój dom, ja tego domu nie posiadam” – te słowa Ida Kamińska skierowała do widowni Teatru Żydowskiego w 1975 r. Odwiedziła wówczas Warszawę w 50. rocznicę śmierci matki. Od siedmiu lat mieszkała już w Nowym Jorku, dokąd – przez Wiedeń i Tel Awiw – przywiódł ją los przymusowej emigrantki, z polskim „dokumentem podróży” bez prawa powrotu w dłoni.

Kamińska, której imię od trzech lat nosi Teatr Żydowski, urodziła się 4 września w Odessie w 1899 r. Już jako pięciolatka zagrała na scenie Jardin de Hiver. Ale jej „dorosły” debiut nastąpił w 1916 r. na deskach założonego przez rodziców Teatru Żydowskiego. Zaś w latach 20. to ona z kolei rozpoczęła działalność innej placówki kulturalnej – Warszawskiego Żydowskiego Teatru Artystycznego. Ida występowała na Ukrainie, w Belgii, we Francji i w Wilnie. A po wybuchu II wojny światowej, kiedy na skutek bombardowania straciła mieszkanie i teatr, wyjechała, by pracować we Lwowie, w kirgiskim Frunze i Moskwie.

W komunistycznej Polsce kierowała teatrami żydowskimi w Łodzi, Wrocławiu i Warszawie, jednocześnie wyjeżdżając na tournée po Europie, obu Amerykach, Izraelu i Australii. Aż do czasu, gdy propaganda antysemicka sprawiła, że opuściła Polskę na zawsze.

Niestety, z jej filmowego dorobku – dziewięciu obrazów – zachowało się niewiele, choć przygodę z kinem zaczęła wcześnie, debiutując na ekranie w 1912 r. w „Mirełe Efros” w roli wnuczki tytułowego bohatera. W Iluzjonie zobaczymy ją w „Bezdomnych” Aleksandra Martena (1939) – ostatnim filmie jidysz wprowadzonym na ekrany przed wybuchem wojny, w „Ulicy Granicznej” Aleksandra Forda (1948), dokumencie Nathana Grossa „My, którzy przeżyliśmy” (1948), będącym kroniką powojennego życia Żydów, w „Czarnej sukni” Janusza Majewskiego (1967) i czechosłowackim „Sklepie przy głównej ulicy” Jana Kadara i Elmara Klosa (1965). Za główną rolę Rozalii Lautmann aktorka otrzymała nominację do Oscara i Złotego Globu oraz wyróżnienie w Cannes.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane