Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Pomysły science-fiction, które już istnieją

17-08-2016, ostatnia aktualizacja 17-08-2016 11:38

Filmy takie, jak Powrót do Przyszłości”, „Matrix” czy też „Star Trek” znają chyba wszyscy. Na rzeczywistość z filmowego scenariusza widzowie patrzyli zawsze jak na wytwór wyobraźni twórców, który nie ma szansy zaistnieć w realnym świecie. Po głębszym zastanowieniu jednak łatwo zauważyć, że nierzadko rekwizyty z filmów sprzed 20 lat służyły za inspirację dla wynalazców, a odpowiedniki filmowych rekwizytów stają się coraz częściej przedmiotami codziennego użytku. I tak oto rzeczywistość z filmów science fiction stała się codziennością XXI wieku.

Pomysły science-fiction, które już istnieją
źródło: Materiał Partnera
Pomysły science-fiction, które już istnieją

Gogle jako wrota do innej rzeczywistości

Pomysł przenoszenia się pomiędzy rzeczywistością realną a wirtualną jest dość znanym motywem, pojawiającym się w wielu filmach i powieściach science fiction - przykładem może być znany każdemu „Matrix”. Innym popularnym w latach 90-tych filmem, w którym pojawił się motyw połączenia rzeczywistości wirtualnej i realnej po założeniu specjalnego oprzyrządowania, jest film „Człowiek Demolka”. W jednej ze scen Sandra Bullock i Sylwester Stallone próbowali uprawiać wirtualny seks. Wirtualna rzeczywistość, po wejściu do której użytkownik może przenieść się w dowolne realia, dostępna jest dzisiaj dzięki technologii VR.

Przykładem jest aplikacja Altspace VR, działająca na urządzeniach Gear VR połączonych ze smartfonami serii Galaxy – na przykład Samsung S7 edge. Altspace VR pozwala spotykać się z innymi użytkownikami w rzeczywistości wirtualnej w celu dzielenia doświadczeń czy wspólnego grania i oglądania treści internetowych. Innym przykładem podobnej aplikacji mogą być Samsung VR Bedtime Stories, pozwalające rodzicom spędzającym czas z dala od domu na wspólne czytanie dobranocki ze swoją pociechą. Aby skorzystać z aplikacji, trzeba być posiadaczem urządzenia Gear VR oraz kompatybilnego telefonu, na przykład S7 edge. Inne firmy rozwijające technologię VR, to na przykład Oculus  i Google.

Zacieranie granicy między ciałem i technologią

Najsłynniejszym filmowym androidem jest Terminator, w którego rolę wcielił się niezapomniany Arnold Schwarzenegger. Jednocześnie chyba każdy, kto urodził się w latach 80-tych, pamięta historię policjanta zastrzelonego na służbie, zamienionego następnie w cyborga i szukającego zemsty jako RoboCop. Wskrzeszenie zmarłych jeszcze długo (miejmy nadzieję) pozostanie pomysłem z szalonej wyobraźni twórców science-fiction, jednak zastąpienie utraconych kończyn protezami skomputeryzowanymi zamiast mechanicznymi leży już w kompetencji osiągnięć nauki i medycyny.

Dzięki temu granica między ciałem a technologią stopniowo zaciera się, pozwalając na przykład niepełnosprawnemu biegaczowi Oscarowi Pistoriusowi na konkurowanie z pełnosprawnymi sportowcami. Innym przykładem wysokozaawansowanej technologii, współpracującej z ciałem użytkownika jest egzoszkielet ReWalk, pozwalający chodzić nawet osobom z uszkodzonym rdzeniem kręgowym.

Tablet i smartfon jak ze Star Trek

Osiągnięciom współczesnej nauki daleko do międzygalaktycznych podróży odbywanych promami kosmicznymi (chociaż kto wie, być może już niedługo?). Trzeba jednak przyznać, że niektóre dzisiejsze przedmioty codziennego użytku można śmiało uznać za zainspirowane rekwizytami ze „Star Treka”. Przykładem mogą być drukarki 3D przypominające replikatory, tablety przypominające PADD-y oraz telefony jako komunikatory używane przez bohaterów serialu.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane