Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Ceny biletów w górę

mz, Agata Sabała 10-03-2008, ostatnia aktualizacja 11-03-2008 22:44

Nowe bilety dla jeżdżących na krótkich trasach, powrót do jednej ulgi dla uczniów i studentów, wyższe kary za jazdę na gapę, ale przede wszystkim podwyżki opłat za przejazdy planują warszawscy radni. Decyzja zapadnie już w czwartek.

Najbardziej podwyżka dotknie korzystających z biletów jednorazowych. Ceny wzrosną o jedną czwartą. ZTM chce zachęcić warszawiaków do korzystania z karty miejskiej – zdrożej tylko o 18 proc. (tyle wyniosła inflacja od ostatniej podwyżki w 2001 r.). O niemal jedną trzecią wzrosną ceny biletów sieciowych.

ZTM planuje wycofać karnety na dziesięć przejazdów. Pojawią się za to nowe bilety 20- i 40-minutowe. Bilet 20-minutowy ma umożliwić pasażerom jeżdżącym kilka przystanków, szczególnie młodzieży poruszającej się np. do szkoły po jednym osiedlu, tańsze podróżowanie. 20-minutowy bilet ulgowy kosztowałby tylko złotówkę.

ZTM chce także zlikwidować ulgę 48 proc. (korzystają z niej uczniowie i emeryci). Na dwie różne ulgi skarżyli się pasażerowie, a nawet Rzecznik Praw Obywatelskich. Miasto straci na zmianie dwa mln zł rocznie.

Ceny biletów wzrosły ostatnio siedem lat temu, a nawet wtedy nie podniesiono cen biletów jednorazowych. Od tego czasu wydatki na komunikację wzrosły o ponad połowę. Zarząd Transportu Miejskiego tłumaczy, że ceny biletów są niższe niż w innych miastach. Bilet miesięczny we Wrocławiu kosztuje 108 zł, a w Szczecinie nawet 138 zł. Tańsze są za to bilety jednorazowe. Ceny nie przekraczają 2,40 zł.

Czy podwyżka wejdzie w życie? Za będą głosować radni PO. Przeciw opowie się PiS. – Najpierw powinno się poprawić jakość taboru, a dopiero później podnosić ceny – uważa Dariusz Figura, wiceprzewodniczący Komisji Infrastruktury i Inwestycji (PiS). – Wtedy warszawiacy wiedzieliby za co płacą. Argument, że brakuje pieniędzy jest błędny, bo w wieloletnim planie inwestycyjnym wydano dużo na drogi, zamiast na komunikację.

Decydujące znaczenie będzie miał LiD, który zapowiedział, że decyzję jak głosować podejmie w środę. – PiS programowo jest przeciwny uporządkowaniu spraw, które są wynikiem zaległości z poprzedniej kadencji – komentuje Dariusz Klimaszewski, przewodniczący komisji (LiD).

Dziś uchwałami zajmie się Komisja Infrastruktury i Inwestycji. W czwartek dyskusja i głosowanie na Radzie Warszawy.

Ile drożej za bilet

normalny – 3 zł (dotychczas 2,40 zł)

ulgowy – 1,50 zł (1,20 zł)

dobowy – 10 zł (7,20 zł)

tygodniowy – 36 zł (24 zł)

30-dniowy – 78 zł (66 zł)

90-dniowy – 196 zł (166 zł)

20-minutowy – 2 zł (nowość)

40-minutowy – 2,80 zł

60-minutowy – 4 zł (3,60 zł)

kara za jazdę bez biletu – 150 zł (120 zł)

anulowanie kary – 14 zł (6,20 zł)

Skomentuj artykuł

Życie Warszawy

Najczęściej czytane