Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Wykolejone drogi

Konrad Majszyk 11-09-2009, ostatnia aktualizacja 11-09-2009 22:45

Dworzec Wschodni przejdzie lifting, Centralny zostanie umyty. Nie będzie drugiej linii metra. Praga zostanie bez obiecanych tras. Obwodnica ekspresowa powstanie w kawałku.

Obsługa Euro 2012 musi być oparta na transporcie publicznym – tak zaleca UEFA. Większość kibiców powinna dojechać w pobliże Stadionu Narodowego komunikacją. Działacze przewidują, że ostatni odcinek (np. z Dw. Centralnego przez most Poniatowskiego) przejdziemy na piechotę. Tymczasem inwestycje komunikacyjne zostały w Warszawie poważnie okrojone.

Bez drugiej linii metra

Najpierw była rezygnacja ekipy prezydent miasta Hanny Gronkiewicz-Waltz z budowy na Euro 2012 drugiej linii metra obok Stadionu Narodowego (między rondem Daszyńskiego i Dw. Wileńskim). Po fiasku przygotowanego przez Metro Warszawskie pierwszego przetargu, drugi toczy się niezależnie od przygotowań do mistrzostw.

I nie jest lepiej: przegrane koncerny zaskarżyły wyniki, a od lipca sąd nie wyznaczył terminu rozprawy.

Lepiej od Metra radzą sobie Tramwaje Warszawskie, które co do dnia trzymają się harmonogramu przebudowy Trasy W-Z (gotowy jest odcinek od pl. Bankowego do Dw. Wileńskiego). W 2010 roku ma ruszyć modernizacja torowiska na Targowej i al. Zielenieckiej wraz z budową superpętli obok Stadionu Narodowego. Jest też rozczarowanie: Tramwaje wycofały się z przebudowy przed Euro 2012 torowiska w al. Jana Pawła II.

Nie wypaliła prawie żadna ze związanych z Euro 2012 inwestycji PKP. Fiaskiem zakończyły się negocjacje z prywatnymi inwestorami, którzy mieli zbudować nowy Dw. Wschodni otoczony centrum handlowo-biznesowym. Teraz kolejarze na własną rękę rozpaczliwie próbują przebudować praski dworzec w wersji oszczędnościowej: za 45 mln zł.

– Do końca roku będzie projekt. Wtedy ogłosimy przetarg na wykonawcę – obiecuje rzecznik PKP Michał Wrzosek.

W jaki sposób zmieni się dworzec? Zostaną wyremontowane tylko perony dalekobieżne (od strony ul. Kijowskiej), zapyziała hala główna i przejście podziemne.

Na przystanku PKP Stadion kolejarze chcą kosztem 20 mln zł zadaszyć perony, zamontować nowe oświetlenie i wyremontować tory. Czy się uda – nie wiadomo. Wciąż nie ma projektu ani wykonawcy.

Widmo prowizorki wisi nad Dworcem Zachodnim. Tutaj kolejarze podpisali co prawda umowę z francuską grupą deweloperską Nexity. Jak usłyszeliśmy w piątek, PKP spróbują do Euro 2012 zakończyć część dworcową, ale „bez gwarancji, że się uda”. Według PKP, z punktu widzenia obsługi kibiców Dworzec Zachodni jest jednak mało istotny.

Pucowanie Centralnego

Co z „wizytówką” stolicy, czyli Dworcem Centralnym? Na drobny lifting przed Euro będzie 25 mln zł. Kolej zleciła przygotowanie projektu wymiany oświetlenia, montażu informacji pasażerskiej i monitoringu oraz adaptacji poczekalni i toalet. Rozwiązania architektoniczne i komunikacyjne zostaną jednak te same jak za Gierka.

Polskie Linie Kolejowe przełożyły remont dalekobieżnej części linii średnicowej na okres „po Euro 2012”. Na osłodę PLK podpisały w tym tygodniu wartą 129 mln zł umowę na przebudowę Dworca Gdańskiego (tylko dwa perony z czterech i bez budynku stacji). W ciągu najbliższych tygodni ma ruszyć budowa łącznika kolejowego z lotniskiem Okęcie, który miał działać już w 2005 roku.

1,5 mld zł - wydadzą Tramwaje Warszawskie na 186 nowych niskopodłogowych składów

Co z drogami i autostradami? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad liczy na cud: zbudowanie do maja 2012 roku 91 km autostrady A2 ze Strykowa do Konotopy. Toczy się pięć przetargów, które zostały jednak oprotestowane.

Niewiele lepiej jest z obwodnicą ekspresową, którą będzie się odbywał ruch z A2. Dyrektor mazowieckiej GDDKiA Wojciech Dąbrowski obiecywał dwa lata temu, że do Euro 2012 zostanie otwarty pełny pierścień obwodnicy. Warunek: do jesieni tego roku musi mieć pozwolenia na budowę i podpisane umowy. A to znaczy, że są szanse na budowę tylko trzech fragmentów: przedłużenia Trasy AK (S8) przez Bemowo za 2,1 mld zł, łącznika Marynarskiej z Okęciem i Puławską za 1,1 mld zł i przebudowy Trasy Toruńskiej za 870 mln zł.

GDDKiA nie chce przyznać się do porażki. W oficjalnych harmonogramach na maj 2012 roku zaplanowała koniec budowy południowej obwodnicy z Konotopy do lotniska Okęcie i trasy Paszków – Opacz – Łopuszańska, czyli wylotówki na Kraków (nie ma nawet pozwoleń budowlanych).

Ciosem dla drogowych planów są cięcia w inwestycjach Warszawy do 2013 roku. Do tego czasu nie ruszy budowa Trasy Tysiąclecia ani praskiego odcinka obwodnicy. Na Trasę Świętokrzyską szanse są minimalne.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane