Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Ożywienie na Chopinie

Konrad Majszyk 12-05-2010, ostatnia aktualizacja 13-05-2010 15:55

Łącznik kolejowy, drogi startowe, trasa ekspresowa, pięciogwiazdkowy hotel – w rejonie lotniska Okęcie nigdy nie budowało się aż tyle. Ale są też prestiżowe porażki: portu w Modlinie nie będzie na Euro 2012, a linie Emirates zamiast Warszawy wybrały czeską Pragę.

Spiętrzenie inwestycji wokół lotniska chopina: Państwowe Porty Lotnicze wyposażą pirsy i wyremontują drogę startową. Polskie Linie Kolejowe budują tory w tunelu, a rządowi i miejscy drogowcy – Trasę N-S i wiadukt na ul. 17 Stycznia. Prywatny inwestor postawi nowy hotel. Niewiadomą jest biurowe miasteczko przy lotnisku.
źródło: Życie Warszawy
Spiętrzenie inwestycji wokół lotniska chopina: Państwowe Porty Lotnicze wyposażą pirsy i wyremontują drogę startową. Polskie Linie Kolejowe budują tory w tunelu, a rządowi i miejscy drogowcy – Trasę N-S i wiadukt na ul. 17 Stycznia. Prywatny inwestor postawi nowy hotel. Niewiadomą jest biurowe miasteczko przy lotnisku.
źródło: materiały prasowe
źródło: materiały prasowe

Do 2013 roku planujemy na lotnisku Chopina inwestycje za 1,2 mld zł – mówi dyrektor Portów Lotniczych Michał Marzec. – W 2011 roku będziemy gotowi do sprostania zwiększonemu ruchowi w związku z prezydencją Polski w UE, a rok później do obsługi Euro 2012. W klasyfikacji UEFA zajmujemy najwyższe miejsce spośród lotnisk w Polsce i na Ukrainie.

Powrót wyrzuconych

Na pierwszym miejscu wśród inwestycji Michał Marzec wymienia trwającą rozbudowę pirsów centralnego i południowego, czyli dokończenie prac w Terminalu 2. Według niego, ma się zakończyć w drugim kwartale 2011 roku. To oznacza nieznaczne opóźnienie, bo wykonawca oficjalnie dostał czas tylko do połowy lutego przyszłego roku.

Ale na Okęciu spóźnienia to już tradycja. Rozbudowa Terminalu 2 trwa od 2004 roku i ma już ponad trzy lata poślizgu. Powód – w 2007 roku Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało o zerwaniu wartej 247 mln dolarów umowy i wyrzuceniu z budowy hiszpańskich firm Ferrovial i Budimex.

I to właśnie z nimi wiąże się największe zaskoczenie wczorajszej konferencji: należący do Ferroviala koncern Budimex ma największe szanse na najbliższy kontrakt na remont drogi startowej DS1 – tej znad Ursynowa i Ursusa.

– Budimex złożył w tym ograniczonym przetargu najtańszą ofertę, czyli 90 mln zł brutto. Nie mieliśmy formalnych możliwości, żeby tę firmę wykluczyć z tego zamówienia – twierdzi dyrektor Biura Inwestycji Izabela Kortyka z Portów Lotniczych.

Najbardziej uciążliwym elementem tej inwestycji będzie remont skrzyżowania pasów startowych, z powodu którego zarządca lotniska początkowo chciał je zamknąć na trzy wrześniowe weekendy. Po protestach linii lotniczych i touroperatorów postanowił w czasie prac dopuścić lądowanie na 1300 m pasa znad Ursynowa (czyli na tzw. półpaścu).

Niestety, będą stąd mogły operować tylko małe samoloty na 40 – 50 miejsc, np. turbośmigłowe ATR 42 należące do EuroLOT-u. Szefowie Portów Lotniczych zdementowali zaś doniesienia o dopuszczeniu do użytkowania także drugiej części tej samej drogi startowej – znad Ursusa. Ten fragment pasa będzie podczas remontu niedostępny.

Przejście między T1 i T2

To nie koniec koncertu inwestycji na lotnisku Chopina. W 2014 roku Porty Lotnicze planują pełną integrację Terminali 1 i 2. Przepustowość lotniska wzrośnie wtedy do 12,5 mln pasażerów rocznie. Dopiero wtedy Terminal 1, który został otwarty w 1992 roku, ma upodobnić się standardem do „dwójki” i w nią wtopić. Na poziomie hal przylotów od strony miasta to dziś osobne budynki. – Żeby ułatwić życie pasażerom, w ciągu dwóch tygodni wykujemy tam przejście – obiecuje dyrektor Marzec.

Wcześniej Porty Lotnicze zapowiadały integrację obu terminali do 2012 roku. UEFA wymusiła jednak, żeby tak poważny remont nie ruszał przed Euro 2012. Z jego powodu musiałaby zostać ograniczona przepustowość Okęcia. Tymczasem lotnisko w Modlinie – jak wczoraj usłyszeliśmy w Portach Lotniczych – zostanie otwarte „najwcześniej w 2013 roku”. To klęska prezesa spółki Port Lotniczy Modlin Piotra Okienczyca, według którego miało się to stać przed Euro 2012.

Co jeszcze dzieje się w rejonie lotniska? Z problemami, ale trwa budowa dwukilometrowego tunelu między przystankiem PKP Służewiec a Terminalem 2. Ten łącznik za 234 mln zł ma być gotowy w połowie 2011 roku, kolejarze mają jednak opóźnienie. Według prezesa PKP Polskie Linie Kolejowe Zbigniewa Szafrańskiego, wykonawcy sprawiają kłopoty m.in. kolizje z podziemną infrastrukturą. Jego zdaniem, lepiej byłoby, gdyby trasa kolejowa do lotniska biegła na estakadzie.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad buduje zaś za 1,1 mld nowe dojazdy do Okęcia. To 7,5 km dróg ekspresowych S2 i S79 w kształcie litery „L” – między ul. Marynarską, lotniskiem a Puławską. Ta droga ekspresowa ma być otwarta na przełomie lat 2011 i 2012.

Dubaj wybrał Pragę

Warszawskie lotnisko obsłużyło w 2009 roku 8,3 mln pasażerów. To średnio 350 lotów dziennie. Jak chwalą się Porty Lotnicze, w 2009 roku dało to 615 mln zł przychodów, z czego 51 mln zł zysku. Latem z Warszawy ma latać 60 przewoźników, którzy zapewnią 130 połączeń do 123 miast na świecie. Zdarzają się jednak porażki. Lotnisko Chopina przegrało właśnie z czeskim portem Ruzyne prestiżowy wyścig o środkowoeuropejską bazę dla przewoźnika Emirates z Dubaju. Według jednej z teorii, zdecydowały wysokie ceny paliwa lotniczego, które w Warszawie oferuje monopolista Petrolot.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane