Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Polskie TGV? Na razie tylko na papierze

Konrad Majszyk 16-09-2010, ostatnia aktualizacja 16-09-2010 21:55

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś wartą 49 mln zł umowę na studium wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości, które mają połączyć Warszawą, Łódź, Poznań i Wrocław.

źródło: materiały prasowe

W ciągu 13 miesięcy hiszpański IDOM Internacional i polskie Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania mają wskazać najkorzystniejszy przebiegu tzw. linii „igrek” (od jej kształtu). W drugim etapie, który potrwa 14 miesięcy, konsorcjum przygotuje pełną dokumentację finansową i projektową.

Polskie Koleje Dużych Prędkości mają kosztować ok. 25 mld zł. Według prezesa PLK Zbigniewa Szafrańskiego, pierwsze pociągi KDP zabiorą pasażerów w 2020 roku. Skąd pieniądze na tak gigantyczny projekt? PLK mają nadzieję, że część tej kwoty wyłoży UE (tak stało się w Hiszpanii, która jest dziś europejskim liderem budowy kolei dużych prędkości).

Na razie nie wypalił nawet przetarg PKP Intercity na 20 superszybkich pociągów, które miały wyjechać na modernizowaną linię E-65 Gdynia-Warszawa-Katowice. Pod koniec września Intercity ma otworzyć oferty w przetargu. Nie wiadomo, czy spółka po raz kolejny nie przełoży terminu.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane