Kra kontra mostowe spięcie
Brzegi rzeki miały być połączone w tym roku. Jest problem: podpory mostu Północnego są w Warszawie, a przęsło – w Gdyni.
Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych obiecywał, że brzeg po stronie Bielan i Białołęki uda się połączyć konstrukcją stalową przed końcem tego roku. Takie obietnice usłyszeli np. członkowie zarządu i radni Białołęki podczas listopadowej wizyty na budowie.
Jak obiecują, to... obiecują
– Te założenia od początku były nierealne – twierdzi wieloletni kapitan żeglugi wiślanej Mirosław Kaczyński. – Żeby się udało, elementy przęsła nurtowego powinny być w Warszawie od września. Tymczasem są w Trójmieście i szybko tu nie dopłyną – wytyka.
Na razie most widać tylko oczami wyobraźni. Konstrukcja stalowa przeprawy została nasunięta z ostatniego filara na lądzie aż do podpory w nurcie Wisły. Po stronie Bielan elementy stalowe podnoszone są dźwigami – konstrukcja dociera już do podpory nurtowej. Żeby przejść suchą stopą na drugi brzeg, brakuje ok. 160 m. Właśnie tyle będzie miało przęsło nurtowe, którego elementy zostały wyprodukowane w hucie Vistal Konstrukcje w Gdyni.
– Ten element jest gotowy, ale z powodu kry na Wiśle nie ma warunków do transportu. Niewykluczone, że poczekamy z tym do wiosny – mówi rzeczniczka ZMID Agata Choińska.
– Przęsło dotrze do Warszawy w kwietniu przyszłego roku, jeśli dobrze pójdzie – ocenia kapitan Mirosław Kaczyński. – Lód jest na całym Zalewie Włocławskim, aż do Wyszogrodu. Przy temperaturach ujemnych nie można wysłać do pracy lodołamaczy – tłumaczy.
Według kapitana, w marcu czeka Warszawę „przemarsz lodu“, a wiosną – wysoka woda. A budowa mostu została tak zaplanowana, że przy stanie wody 400 cm roboty trzeba wstrzymać, a ludzi i sprzęt ewakuować. Jak wylicza, tych opóźnień nie da się nadrobić – most nie będzie gotowy w 2011 roku.
Jak montować przęsło
Najpierw drogowcy zamontują wiadukt południowy, którym w 2012 roku samochody pojadą w stronę Białołęki. Następne w kolejności będą: wiadukt północny (dla tramwajów) i środkowy (dla aut w kierunku Bielan). Stalowe elementy będą spawane na brzegu, a potem montowane z barek na Wiśle. Jak twierdzi ZMID, na Trasie Mostu Północnego prace postępują na 15 wiaduktach między Wisłostradą i Modlińską. Przy Myśliborskiej powstał już pierwszy odcinek torowiska tramwajowego. W poniedziałek ul. Świderska zmieniła swój przebieg – teraz prowadzi pod wiaduktem Trasy Mostu Północnego. Pod koniec listopada do ruchu oddana została nowa jezdnia ulicy Myśliborskiej (też przebiega obecnie pod wybudowanym już wiaduktem prowadzącym na most).
Na budowę hiszpański wykonawca ma czas do końca 2011 roku. Inwestycja ma jednak ponad sześć miesięcy opóźnienia.
Agata Choińska ze ZMID wymienia trudności: – Mroźna i śnieżna ubiegłoroczna zima, cztery fale powodziowe, zalegający obecnie śnieg i niskie temperatury.
Budowany odcinek Trasy Mostu Północnego to 4 km bezkolizyjnej drogi między Modlińską, Wisłostradą i Młocinami. Oficjalnie termin zakończenia inwestycji nie uległ zmianie. Aneks terminowy jest już jednak przesądzony.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.