Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Znowu fiasko rozmów kolejarzy z inwestorami

28-12-2010, ostatnia aktualizacja 28-12-2010 13:36

Dwa i pół roku trwały negocjacje z firmą Nexity, która miała wybudować nowy Dworzec Zachodni. PKP: – Nie doszliśmy do porozumienia. Nexity: – Wciąż wierzymy, że wybudujemy dworzec.

autor: Pasterski Radosław
źródło: Fotorzepa

W maju 2009 r. PKP zapewniały, że podpisanie umowy inwestycyjnej z francuską firmą Nexity „nastąpi w ciągu dwóch miesięcy“. Prace miały się zacząć jeszcze w 2010 r., a pierwszy etap zakończyć w 2012 r. Francuzi mieli wybudować od podstaw budynek stacji. Od tamtego czasu nie zmieniło się nic, dlatego PKP ogłosiły, że będą szukać innej firmy.

– W czasie negocjacji nie doszliśmy do porozumienia w istotnych kwestiach i stąd decyzja o zakończeniu trwających już 30 miesięcy rozmów – przyznaje Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP SA.

– Fatalny dla projektu okazał się kryzys na rynku nieruchomości. Budynek dworca miał być elementem dużego kompleksu biurowego. A w Warszawie na rynku wynajmu  od długiego czasu mamy do czynienia z przewagą podaży nad popytem.

Innego zdania jest inwestor. – Dziwię się zachowaniu PKP, bo nie ma pomiędzy nami praktycznie żadnych rozbieżności. Dlatego wierzę, że jednak podpiszemy umowę i wybudujemy nowy Dworzec Zachodni – odpowiada Andre Wójcik, dyrektor generalny Nexity Polska.

Wiadomo, że PKP prowadzą już negocjacje z inną firmą, ale na razie kolejarze nie zdradzają jej nazwy. Mało prawdopodobne, by przed Euro cokolwiek na tym dworcu się zmieniło.

– Dla obsługi kibiców Dworzec Zachodni będzie miał marginalne znaczenie. Większość z nich wysiądzie na Centralnym lub Wschodnim, a te są remontowane – twierdzi Jacek Prześluga, członek zarządu PKP.

PKP przypominają, że będący w fatalnym stanie budynek na Dworcu Zachodnim, a także część przejść podziemnych, należą nie do nich, a do PKS.

To nie pierwsze fiasko rozmów kolejarzy z inwestorem prywatnym. Wcześniej hiszpańska firma Riofisa wycofała się z inwestowania na Dworcu Wschodnim.

– Teren w okolicach stacji okazał się dla inwestorów zbyt mały – wyjaśnia Kurpiewski.

Nie bez znaczenia była też decyzja miasta, które zmieniło przebieg planowanej trasy metra. Ostatecznie ominie ona dworzec.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane