Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Wyścig w Modlinie

Konrad Majszyk 24-03-2011, ostatnia aktualizacja 25-03-2011 14:39

Napięty harmonogram, żmudne procedury certyfikacyjne i ekolodzy na karku. Czy uruchomienie portu przed Euro 2012 jest realne? Zarządca lotniska przygotowuje „plan B”.

Planowanie budowy portu lotniczego w Modlinie trwało 20 lat.  Urząd Marszałkowski Adama Struzika obiecywał pasażerom na Euro 2012 łącznik kolejowy i podziemną stację pod terminalem. Nie ma na to żadnych szans. Realny termin to 2014 rok.
źródło: Życie Warszawy
Planowanie budowy portu lotniczego w Modlinie trwało 20 lat. Urząd Marszałkowski Adama Struzika obiecywał pasażerom na Euro 2012 łącznik kolejowy i podziemną stację pod terminalem. Nie ma na to żadnych szans. Realny termin to 2014 rok.
autor: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa
autor: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa

Praca przy remoncie trwa na razie na długości połowy drogi startowej. Na pozostałą część pasa nie mamy wstępu. Tutaj wciąż lądują małe samoloty cywilne – mówi kierownik budowy Robert Bartonowicz z Erbudu.

 

Rozbiórka starego pasa

 

Stoimy na progu startowym numer 8. To tutaj będą przyziemiały samoloty pasażerskie tanich linii od strony Zakroczymia. Przed nami rozciąga się połać skruszonego starego pasa. Wygląda jak po bombardowaniu. Naszą rozmowę zagłuszają pracujące koparki, kruszarki i ciężarówki.

Drogowcy ułożą na obu 540-metrowych krańcach pasa nową betonową nawierzchnię – jej łączna grubość to 80 cm. Na środkowych 1400 metrach będzie asfalt (drogowcy wzmocnią siatką i wymienią stare warstwy). Oprócz tego muszą zbudować kanalizację deszczową i oświetlenie pasa. Mają na to czas do marca 2012 roku.

Obok trwają prace przy fundamentach terminalu pasażerskiego o powierzchni 13,4 tys. mkw. Internauci podkreślają wielkie podobieństwo do obiektu na lotnisku w Brukseli. Nad ogrodzonym placem budowy górują dwa dźwigi. – W przyszłym tygodniu zaczniemy betonować słupy. Wtedy konstrukcja terminalu zacznie wychodzić z ziemi – mówi kierownik budowy Krzysztof Krupa z Mostostalu Warszawa. – Na budowę i wyposażenie obiektu mamy czas do kwietnia 2012 r.

Obok terminalu znajdzie się parking, na budowę którego lada dzień zostanie podpisana umowa. Dalej trwa remont budynku zarządcy lotniska o charakterystycznych, wąskich oknach. Robotnicy żartują, że nikt stąd nie ucieknie – jest za wąsko. Na płycie lotniska trwają mało spektakularne prace wodociągowe, teletechniczne itd.

Jak wczoraj zapewniano dziennikarzy, trwa już nabór pracowników portu. W przygotowaniu są szkolenia na różnych lotniskach w Polsce.

 

Radar śledzący ptaki

 

Zarządca lotniska przygotowuje przetargi na zakup sprzętu – np. gaśniczego i do odśnieżania. Zapowiada zakup radaru do monitorowania przemieszczania się ptaków, jak w Durbanie w RPA. Niestety, system naprowadzania ILS ma ruszyć dopiero w październiku 2012 r.

Modlin ma być portem dla tanich linii i przewoźników cargo – uzupełnieniem Lotniska Chopina, które przebije niższymi opłatami dla przewoźników.

– Osiągniemy zdolność operacyjną przed Euro 2012 – twierdzi prezes spółki Port Lotniczy Modlin Piotr Okienczyc.

Plany może pokrzyżować czasochłonna certyfikacja przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Zagrożeniem są ekolodzy – wciąż walczą o zablokowanie inwestycji w sądzie. Co, jeśli harmonogram się posypie? Budowniczy mówią niechętnie o „planie B”. W grę wchodzi m.in. obsługa pasażerów w namiocie, jeśli nieczynny będzie terminal. Do obsługi Euro 2012 na Mazowszu na razie UEFA bierze pod uwagę lotniska w stolicy i Łodzi.

 

 

Dodaj swoją opinię

 

Życie Warszawy

Najczęściej czytane