Centralny: reaktywacja
W maju pasażerowie dostaną nową halę główną i pętlę przy Złotych Tarasach. PKP głowią się, jak wygrać z zapachem kebaba i pasażerami załatwiającymi się na wyremontowane tory.
Osiem przezroczystych infokiosków – tzw. kubików – wyrastających w hali głównej to dopiero początek zmian, które po długim weekendzie czekają nas na Dworcu Centralnym.
Według PKP, w połowie maja ma zostać otwarta po remoncie pętla autobusowa między Dworcem Centralnym i Złotymi Tarasami. Przywrócony zostanie też tutejszy postój taksówek (dziś muszą pomieścić się od strony Al. Jerozolimskich).
Jedzenie bez obróbki
Jednocześnie kolejarze planują otworzyć po remoncie podziemną handlową galeria północną (przy Złotych Tarasach) i wschodnią – bliżej ul. Emilii Plater. Część najemców jest już w trakcie odbiorów lokali. Kolejarze chcą, żeby już w maju w niektórych z nich dało się coś zjeść. Postawili jednak warunek: kategoryczny zakaz „termicznej obróbki” pożywienia.
– Pasażer zje tu np. kanapki, ciastka i kawę. Nie będzie smażenia przygotowywanych posiłków od podstaw – mówi Kamil Migała z Grupy PKP. – Obsługą zajmą się głównie operatorzy sieciowi. Pod ziemią ma wreszcie zapanować porządek, a nie samowolka – zapowiada.
Jedzenie w pełnej wersji ma się za to pojawić od przyszłego roku na nieużywanej wcześniej antresoli nad kasami. To będzie zagłębie kulinarne (według PKP, jak w galerii handlowej).
Trwają prace przy remoncie peronów pierwszego i czwartego – są przedzielone na pół budowlanymi kurtynami. Zakończyły się prace na połówkach peronów drugiego i trzeciego, ale efekt jest daleki od zamierzonego. W Internecie pojawił się film, na którym nowe tory są zalane fekaliami wypadającymi z pociągów (większość wagonów w Polsce ma tzw. obieg otwarty).
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wydała po tym oficjalny nakaz zamykanie toalet między Dworcem Wschodnim i Zachodnim. Kierownik pociągu musi przejść po pociągu i odciąć przybytki. Odnowionych peronów pilnują ludzie ze straży ochrony kolei i ochroniarze.
Czy wróci brud i smród
Koszt liftingu dworca to 47 mln zł. Wykonawcą jest austriacki PORR. Z peronów dworca rocznie korzysta ok. 6 mln pasażerów. Przez halę główną przetacza się 16 mln ludzi rocznie. Według Adriana Furgalskiego z Railway Business Forum, kolej może mieć problem z utrzymaniem nowego standardu na Centralnym.
Prezes odpowiedzialnej za remonty spółki PKP Dworzec Polski Jacek Prześluga zaproponował wprowadzenie od nowego grudniowego rozkładu opłaty dworcowej. Na stacjach klasy A – jak np. Dw. Centralny – przewoźnik musiałby zapłacić do 68 zł za postój. PKP DP planował uzyskać w ten sposób 135 mln zł rocznie na utrzymanie stacji. Przeciwko pomysłowi protestują przewoźnicy. Sceptycznie podchodzi do niej też Urząd Transportu Kolejowego.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.