Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Horror na czterech mostach

szyp, Konrad Majszyk 01-06-2011, ostatnia aktualizacja 02-06-2011 19:13

Budowniczowie metra zamkną Sokolą, Prostą i Świętokrzyską – po obu stronach mostu Świętokrzyskiego. Utrudnienia nałożą się na remont PKP na moście Średnicowym. Latem czeka nas remont mostu Łazienkowskiego. Od sierpnia Śląsko-Dąbrowski będzie nie dla aut.

Warszawa ma szansę na tytuŁ najbardziej zakorkowanego miasta w Polsce
źródło: Życie Warszawy
Warszawa ma szansę na tytuŁ najbardziej zakorkowanego miasta w Polsce
Komunikacja podczas budowy centralnego odcinka II linii metra
źródło: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Komunikacja podczas budowy centralnego odcinka II linii metra
źródło: Życie Warszawy

Nie wszystko da się skoordynować – usprawiedliwia się wiceprezydent Jacek Wojciechowicz. – Budowa metra potrwa do końca 2013 roku, a w jej trakcie musimy prowadzić też inne inwestycje. Poza tym lato to najlepszy czas na remonty.

Korków będzie od metra

Warszawiacy mają więc problem. W związku z budową drugiej linii metra od soboty zamknięta będzie ul. Sokola – między Zamoyskiego a Wybrzeżem Szczecińskim (przebudowa tego ostatniego ma się skończyć dzień wcześniej).

Kierowcy jadący mostem Świętokrzyskim będą musieli pojechać: w lewo – w stronę zoo albo w prawo – w kierunku Stadionu Narodowego. Zarząd Transportu Miejskiego skieruje objazdami linie: 101, 125, 162 i 512.

Z powodu metra Grzybowska od poniedziałku 6 czerwca zamieni się w buspas. Będą nią mogły jeździć tylko autobusy i – tu nowość – rowerzyści oraz motocykliści. Kierowcy aut mają być dyskryminowani: jeśli samochód tutaj wjedzie, musi zjechać w lewo lub prawo na najbliższym skrzyżowaniu.

Po co buspas na Grzybowskiej? Bo od soboty 11 czerwca ta ulica wraz z Królewską posłuży jako objazd dla linii 105, 109, 125 i 178 podczas wyłączenia z ruchu Prostej i Świętokrzyskiej na odcinku od ronda Daszyńskiego do Jasnej.

– Z wyliczeń wynika, że istniejący układ drogowy nie będzie w stanie przejąć w całości ruchu samochodowego po zamknięciu Prostej i Świętokrzyskiej. Dlatego stawiamy na komunikację – mówi miejski inżynier ruchu Janusz Galas.

Kierowcy przejadą poprzecznymi ulicami: Żelazną, al. Jana Pawła II, Emilii Plater, Jasną, a jeszcze przez kilka tygodni także Marszałkowską. Drogowcy radzą uważnie przyglądać się znakom. Zapowiadają odwrócenie kierunku ruchu na ul. Łuckiej, Ciepłej i Waliców oraz wprowadzenie dwóch kierunków na Pańskiej.

Zmiany z powodu budowy metra dotkną nie tylko Pragę i Śródmieście, ale też Wolę, Bemowo, Ochotę i Targówek. ZTM zawiesi kursowanie linii: 101, 150, 155, 360, 378, 407 i 506. Utworzy nowe linie 109 i 128.

– Idea jest taka, żeby zlikwidować długie linie kursujące przez centrum, które będzie zakorkowane z powodu budowy metra – mówi dyrektor ZTM Leszek Ruta. – W zamian ruszą z większą częstotliwością linie krótsze, z których warszawiacy będą się przesiadać, oszczędzając na czasie podróży.

PKP nie mogą się spóźnić

Wyłączenie z ruchu Sokolej i Świętokrzyskiej nałoży się na zamknięcie części kolejowej linii średnicowej. Wiąże się to z przebudową torów i przystanku przy Stadionie Narodowym. PKP Polskie Linie Kolejowe zaczęły wczoraj remont, kompletnie paraliżując przejazd między dworcami: Wschodnim i Zachodnim. Władze Warszawy występowały do PKP PLK z prośbą o przełożenie inwestycji na lipiec i sierpień. Kolejarze odmówili, tłumacząc się koniecznością dotrzymania harmonogramów i groźbą utraty dotacji z UE.

To nie koniec kumulacji utrudnień. Od 2 lipca Zarząd Dróg Miejskich planuje remont mostu Łazienkowskiego. Aż do końca sierpnia druga najruchliwsza przeprawa w Warszawie zostanie zwężona o połowę – między Wisłostradą a Wałem Miedzeszyńskim kierowcy dostaną do jazdy tylko dwa pasy. Według Jacka Wojciechowicza, to roboty utrzymaniowe, z którymi nie można dłużej czekać (czyli: most się sypie).

W ciągu wakacji drążenie metra ma się dalej rozkręcać. W związku z budową drugiej stacji Świętokrzyska na trzy miesiące trzeba będzie wstrzymać ruch na Marszałkowskiej (wraz z tramwajowym). Termin nie jest jeszcze wyznaczony, ale utrudnienia zaczną się zapewne w połowie lata. W planach jest też zamknięcie stacji Świętokrzyska na pierwszej linii. Jak tłumaczy prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk, pociągi od strony Młocin mają kończyć kurs na stacji Ratusz, a te z Kabat – na stacji Centrum.

Na przełomie lipca i sierpnia powinna ruszyć budowa stacji Nowy Świat i Dworzec Wileński. To oznacza zamknięcie kolejnego odcinka Świętokrzyskiej (do Nowego Światu) oraz po praskiej stronie ogromne utrudnienia przy pomniku „czterech śpiących". Al. Solidarności będzie wtedy przejezdna na wprost tylko dla komunikacji miejskiej, a na most Śląsko-Dąbrowski nie będą miały wjazdu samochody.

– Po lewej stronie Wisły nie będzie tragedii, bo układ komunikacyjny jest bogaty – mówi Janusz Galas. – Bardziej boję się o Pragę, gdzie trwa dodatkowo modernizacja torowiska tramwajowego na Targowej. Na Pradze zemszczą się teraz wieloletnie inwestycyjne zaniedbania.

Jak poruszać się po centrum - pobierz broszurę.

Zamknięte Prosta, Świętokrzyska, Sokola – to oznacza gigantyczne korki. Tymczasem z raportu przygotowanego przez portal Korkowo.pl wynika, że pod względem utrudnień w ruchu Warszawa ustępuje tylko Poznaniowi. W centrum stolicy Wielkopolski średnia prędkość jazdy wynosi 19 km/godz., podczas gdy w stolicy kierowcy „śmigają" z prędkością o 2 km/godz. większą. Według autorów raportu, w odległości 2 – 5 km od ścisłego centrum, np. na Czerniakowskiej czy al. Prymasa Tysiąclecia, kierowcy jeżdżą ok. 47 km/godz. Taka średnia utrzymuje się również w dalszych częściach miasta, np. w al. Armii Krajowej, ul. Toruńskiej czy Puławskiej. 5 – 10 km od ścisłego centrum średnie prędkości oscylują w granicach 48 – 49 km/godz.

– Po lewej stronie Wisły nie będzie tragedii, bo układ komunikacyjny jest bogaty – mówi Janusz Galas. – Bardziej boję się o Pragę, gdzie trwa dodatkowo modernizacja torowiska tramwajowego na Targowej. Na Pradze zemszczą się teraz wieloletnie inwestycyjne zaniedbania.

Dodaj swoją opinię.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane