Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Przechytrzyć podwyżkę

Konrad Majszyk 18-07-2011, ostatnia aktualizacja 18-07-2011 20:14

Chociaż za miesiąc zdrożeją bilety komunikacji miejskiej, to jeszcze przez pół roku autobusami, tramwajami i metrem można jeździć taniej. Podpowiadamy, jak to zrobić.

autor: Seweryn Sołtys
źródło: Fotorzepa

Od 16 sierpnia bilety zdrożeją od 12 do 59 proc. (w zależności od rodzaju). Dla przykładu: na bilet 90-dniowy miejski wydamy 220 zł zamiast 196 zł, a za trzydniowy podmiejski zapłacimy 38 zł zamiast 24 zł. W redakcji nie milkną telefony w tej sprawie.

– Nie godzę się na tę podwyżkę. Niski standard usług i duża liczba przywilejów dla pracowników komunikacji jej nie uzasadniają – twierdzi Maciej Kliszewski z Marek. – Dlatego zamierzam jeździć po starej cenie najdłużej, jak się da. Po 16 sierpnia jeszcze przez pół roku urzędnicy nie zarobią na mnie ani jednej dodatkowej złotówki – zapowiada.

Ładuj dwa do przodu

Jak to możliwe? Nawet po podwyżce będą ważne bilety okresowe w starej cenie – np. 30-dniowy i 90-dniowy – które zakodujemy przed 16 sierpnia. Na karcie miejskiej można zakodować maksymalnie dwa bilety, tylko – i to bardzo ważne – muszą być identyczne. Czyli na takie same ulgi, liczbę dni, strefy biletowe itd. W przeciwnym wypadku starszy bilet zostanie „zjedzony" przez ten nowszy.

Dlatego tuż przed 16 sierpnia najlepiej kupić na tę samą kartę dwa identyczne bilety 90-dniowe. Uwaga, nie od razu. Najpierw kupujemy jeden bilet 90-dniowy i aktywujemy go (dowolnego dnia, byle przed 16 sierpnia). Następnie idziemy z tą samą kartą miejską do kiosku albo biletomatu, żeby załadować drugi identyczny bilet. Ten przedłuża się automatycznie, „doklejając się" do starszego biletu – bez konieczności kodowania.

– A jeśli wykupię bilet długookresowy, ale zapomnę go aktywować przed 16 sierpnia? Czy pieniądze przepadną? – pyta czytelniczka Maria Waśkiewicz.

Jak sprawdziliśmy, pieniądze nie przepadną, ale bilet będzie nieważny. Trzeba z nim będzie udać się do punktu Zarządu Transportu Miejskiego – przy ul. Żelaznej 61 albo na stacjach metra: Centrum, Świętokrzyska, Ratusz, Dworzec Gdański, Plac Wilsona, Marymont i Młociny – i bilet zwrócić. Zazwyczaj ZTM pobiera wtedy opłatę manipulacyjną w wysokości aż 20 proc. ceny biletu. Ale tym razem będzie inaczej. – Pasażerowie, którzy zapomną zakodować tańsze bilety przed 16 sierpnia, dostaną pełen zwrot. Żeby nie utrudniać im życia, zrezygnujemy z potrącania opłaty manipulacyjnej – mówi rzecznik ZTM Andrzej Skwarek.

W maksymalnym wariancie możemy jeździć taniej prawie do połowy lutego 2012 r. Jak się dowiedzieliśmy, tutaj czyha jednak na nas jeszcze jedna pułapka. W lutym nowy bilet (ten pierwszy po nowej, wyższej cenie) trzeba zakodować na karcie dopiero po upływie starego. W przeciwnym wypadku reszta starego biletu zostanie zjedzona. Powód – bilety są różne, a karta miejska jest mało elastyczna i nie toleruje ich jednocześnie.

Ile zyskamy? Po 16 sierpnia za dwa bilety 90-dniowe imienne na jedną strefę będziemy musieli zapłacić 440 zł. Jeśli zakodujemy je po starych stawkach, wydamy tylko 392 zł, oszczędzając 48 zł. Na dwa bilety 90-dniowe imienne podmiejskie, czyli na dwie strefy – wydalibyśmy dzięki tej sztuczce 580 zamiast 740 zł (oszczędność to 160 zł).

Bilety ciepłe i zimne

Oprócz cen zmieni się wygląd biletów kartonikowych. Od połowy sierpnia każdy bilet będzie innego koloru: jednorazowy dla jednej strefy – czerwony, 20-minutowy – zielony, dobowy –  błękitny, a trzydniowy – fioletowy (im krótszy bilet tym kolor bardziej „gorący", a im dłuższy – „chłodniejszy"). Normalne będą jednolitymi kolorowymi kartonikami, a na ulgowych pojawi się biały pasek.  Dlatego ruszyła kampania informacyjna ZTM. W autobusach i tramwajach pojawi się ponad 70 tys. ulotek. Zawisną na 760 wiatach przystankowych, wszystkich stacjach kolejowych w granicach wspólnego biletu oraz w autobusach, tramwajach i pociągach.

To dopiero pierwszy z trzech etapów podwyżki, która jest rozpisana aż do 2014 r.

Dodaj swoją opinię

Bez przejściówek

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, ZTM wycofał się z wprowadzenia okresu przejściowego, w którym miały obowiązywać stare i nowe bilety na kartonikach. Do tych pierwszych mieliśmy dokupywać „przejściówki" – np. do starego biletu miejskiego jednorazowego za 2,80 zł trzeba by dołożyć kartonik za 80 gr. ZTM wybrał wariant zerowy: od 16 sierpnia obowiązują tylko nowe bilety. Stare tracą ważność i trzeba je zwrócić. Do punktów obsługi pasażera mogą ustawiać się kolejki.

 

 

Nowy cennik biletów na stronie

www.ztm.waw.pl

Życie Warszawy

Najczęściej czytane