Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Wielki świder dla metra

Konrad Majszyk 22-07-2011, ostatnia aktualizacja 23-07-2011 13:32

Na rondo Daszyńskiego dotarły wyczekiwane elementy 615-tonowej tarczy do drążenia tuneli drugiej linii metra. Kolejne będą przybywały w tempie dwóch, trzech ciężarówek na dobę. Pod koniec roku pierwszy „superkret” ma zacząć świdrowanie pod Prostą i Świętokrzyską.

autor: Kuba Kamiński
źródło: Fotorzepa
autor: Kuba Kamiński
źródło: Fotorzepa

W  piątek o świcie dwie ciężarówki z elementami tarczy TBM – po przebyciu 1,5 tys. km z niemieckiego Schwanau – wjechały na plac budowy metra przy rondzie Daszyńskiego.

Dostarczyły pierścień obudowy tarczy o średnicy 6,3 metra i podobny do wielkiego świdra przenośnik ślimakowy (do odbierania urobku z tarczy skrawającej). Do rozładunku robotnicy użyli potężnego dźwigu, który był w stanie unieść nawet 350 ton.

Tarczę obsłużą kibice

Idziemy przez tonący w błocie plac budowy od strony ul. Karolkowej. Na pracującej wiertnicy widać napisy: „Legia", „Juve" i „Barca". Bo na tej budowie większość robotników to Polacy, część inżynierów to Włosi, a jeden podwykonawca ściągnął specjalistów z Hiszpanii.

– Do końca września pierwsza tarcza TBM zostanie zmontowana na oczach warszawiaków i opuszczona do szybu startowego – mówi rzecznik włosko-turecko-polskiego konsorcjum AGP Metro Mateusz Witczyński. – Kolejne ciężarówki są w drodze. Będą tu przyjeżdżały po dwie, trzy dziennie.

W październiku w Warszawie powinny być  wszystkie trzy tarcze – zapowiada.

10 mln euro kosztuje jedna automatyczna tarcza TBM do drążenia tuneli dla drugiej linii metra

Jak podejrzeć montaż  tarczy na rondzie Daszyńskiego? Od strony biurowca banku BPH powstał swoisty punkt widokowy: fragment ogrodzenia jest z ażurowej siatki. W ciągu najbliższych dni „przezroczysta" stanie się część płotu z drugiej strony ronda Daszyńskiego. Budowę można śledzić na bieżąco dzięki kamerze internetowej. Link znajduje się na stronie www.zw.com.pl.

Do transportu każdego z trzech TBM trzeba będzie 33 ciężarówek. Już pierwszy konwój do Polski obfitował w niespodzianki. Ciężarówki wyruszyły z fabryki Herrenknechta na granicy Niemiec, Szwajcarii i Francji w poniedziałek. Dotarły dwa dni po zapowiadanym terminie, bo utknęły w korkach na remontowanych niemieckich autostradach. Są też dodatkowe utrudnienia, czyli tzw. przejazdy wielkogabarytowe mogą odbywać się tylko o określonych porach w ciągu doby.

TBM to podziemny potwór. Każdy z nich po zmontowaniu będzie miał 6,3 metrów średnicy, 97 metrów długości i ma ważyć 615 ton.  Do obsługi jednej tarczy TBM trzeba 2,5 megawata energii, co wystarczyłoby do oświetlenia 15-tysięcznego miasteczka. Napęd tarczy ma moment obrotowy równy 16 tys. volkswagenów golfów.

Start na sylwestra

Trzy automatyczne tarcze TBM  mają wydrążyć w tempie ok. 10 metrów na dobę dwa tunele o łącznej długości dziewięciu kilometrów między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim. Tarcza wgryza się w grunt pod ogromnym ciśnieniem, „odpychając" się przy pomocy 16 siłowników. Urobek jest transportowany do wnętrza przy pomocy taśmociągu, a później wywożony. Jednocześnie TBM zabezpiecza tunel obudową z betonowych pierścieni.

– Drążenie zacznie się z ronda Daszyńskiego na przełomie grudnia i stycznia – zapowiada Paweł Siedlecki z Metra Warszawskiego.

Tarcza numer jeden dotrze aż do Dworca Wileńskiego. Drugi TBM też wystartuje z ronda Daszyńskiego, ale co najmniej dwa tygodnie później (żeby zminimalizować ryzyko osunięcia gruntu). Dotrze do pl. Defilad, gdzie wykona łącznik z linią pierwszą – tuż obok Strefy Kibica w czasie Euro 2012. Później zostanie z powrotem umieszczona pod Świętokrzyską – żeby zbudować odcinek do Powiśla. Trzeci TBM wykona tunel z Powiśla do pomnika „czterech śpiących".

Deklarowany przez Metro Warszawskie termin zakończenia budowy centralnego odcinka drugiej linii to październik 2013 r. Ale inwestycja ma ponad rok opóźnienia.

Dodaj swoją opinię

Zobacz widok z kamery internetowej!

JAK DZIAŁA TBM:

zyciewarszawy.pl

Najczęściej czytane