Pociągi bez lotnisk
Koleje Mazowieckie i SKM odbierają ostatnie pociągi do obsługi linii lotniskowych. Ale łącznik z Okęciem i lotnisko Modlin nie są wciąż gotowe.
W nowym rozkładzie PKP Polskie Linie Kolejowe uwzględniły składy, które mają obsługiwać od czerwca 2012 r. dwa lotniska: Okęcie i Modlin.
To specjalnie do obsługi tych połączeń dwóch przewoźników – Koleje Mazowieckie i Szybka Kolej Miejska – zamówiło w bydgoskiej PESIE łącznie 29 pociągów Elf za kwotę 636 mln zł. W ciągu godziny z podziemnej stacji pod lotniskiem Okęcie mają bowiem wyruszać trzy pociągi SKM (jeden do Legionowa przez stację PKP Modlin i dwa do Sulejówka) oraz jeden Kolei Mazowieckich – obok lotniska Modlin do Legionowa.
W podlegających marszałkowi województwa Adamowi Struzikowi Kolejach Mazowieckich dostawy 16 pociągów dobiegają właśnie końca. Wartość kontraktu: 75 mln euro (według dzisiejszego kursu 337 mln zł).
– Ostatni z 16 pociągów Elf odbierzemy w środę. Jesteśmy w pełni gotowi do obsługi obu lotnisk – twierdzi rzeczniczka Kolei Mazowieckich Donata Nowakowska.
Kontrakt dla SKM, będącej w gestii prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz, właśnie się skończył. Miejska spółka za cenę 299 mln zł zamówiła elfy w rekordowo długiej, 100-metrowej wersji.
– Ostatni z zamówionych 13 pociągów dojechał w ubiegłym tygodniu. To i tak późno, bo cała trzynastka miała być przekazana do połowy października – mówi prezes SKM Leszek Walczak.
PESA tłumaczy się opóźnieniem dostaw podzespołów po trzęsieniu ziemi w Japonii. SKM naliczyła jednak producentowi kary umowne – 10 tys. zł za każdy dzień zwłoki.
Na razie pociągi muszą jeździć na innych trasach, bo tabor mocno wyprzedził inwestycje lotniskowe. Koleje Mazowieckie wysyłają elfy do Nasielska, Ciechanowa i Działdowa. SKM puszcza „lotniskowe" pociągi na trzy trasy: do Sulejówka, Legionowa i Otwocka.
Powód – opóźnia się budowa przez PKP Polskie Linie Kolejowe dwukilometrowego łącznika lotniska Okęcie z przystankiem PKP Służewiec (stąd pociągi dojadą w 15 minut do centrum Warszawy). Inwestycja za 234 mln zł miała być gotowa w grudniu. Z powodu błędów projektowych, odkrycia ruin carskiego Fortu Zbarż itd. do zakończenia prac wciąż jest daleko. Według rzecznika PKP PLK Macieja Dutkiewicza, pociągi powinny ruszyć na Euro 2012.
Nie wiadomo, czy do mistrzostw Europy uda się zakończyć odbiory na budowanym za kwotę 300 mln zł lotnisku Modlin. Według prezesa spółki Port Lotniczy Modlin Piotra Okienczyca, szykowany jest wariant tymczasowy obsługi pasażerów w terminalu kontenerowym.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.