Tablice prawdy na przystankach
Tramwaje Warszawskie ponownie uruchomiły na przystankach tablice, które informują pasażerów, za ile minut podjedzie szynowiec
Do systemu, który już wcześniej funkcjonował w Al. Jerozolimskich i na ul. Grójeckiej, dołączyły nowe wyświetlacze wzdłuż Trasy W-Z i al. Zielenieckiej. Z powodu zmian oprogramowania przez ponad miesiąc tablice były wyłączone.
Pasażerowie nie powinni jednak jeszcze w pełni ufać informacjom, które są tam pokazywane. Do końca roku bowiem będą trwały testy nowego systemu.
– Sprawdzamy, czy czas przyjazdu wyświetla się prawidłowo, jeśli trzeba, korygujemy błędy – mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka. – Takie kontrole będą trwały kilka tygodni. Zakładamy, że od pierwszego stycznia system informacji pasażerskiej będzie działał prawidłowo.
Systemowe zmiany
Wcześniej często się zdarzało, że linie podjeżdżające na przystanek były zupełnie inne niż te, które powinny się pojawić według informacji na wyświetlaczach. Pasażerowie skarżyli się też, że często zamiast konkretnej informacji wyświetlał się napis „prognoza niedostępna".
Okazuje się, że system przeszedł gruntowne zmiany. Dotychczas każda tablica miała swój własny system komputerowy i odbierała informacje od pojazdów. Teraz te informacje docierają do serwera, który na podstawie danych GPS koordynuje czas przejazdu i przekazuje dane do tablic na poszczególnych przystankach.
– Powinno to znacznie usprawnić system – mówi Michał Powałka. – Takie pomyłki, jak były wcześniej, nie powinny już się zdarzać.
System będzie mógł pokazywać również informacje o wypadkach.
Nowy system to jednak nie tylko tablice na przystankach. Realny czas przyjazdów tramwajów oparty na danych GPS pokaże się również w Internecie. Nie wiadomo jednak jeszcze, czy znajdą się na stronie ZTM, czy Tramwajów Warszawskich.
Rozszerzenie systemu kosztowało 6,3 mln zł. Tramwaje Warszawskie zdobyły dofinansowanie z Unii Europejskiej. Planowane jest rozbudowanie go o kolejne miejsca.
– Na pewno będziemy chcieli wprowadzić go w miejscach, gdzie z tramwajów korzysta najwięcej pasażerów – mówi Michał Powałka. – Za wcześnie jednak, by mówić o konkretnych lokalizacjach.
Prawdopodobnie tablice mogłyby powstać wzdłuż al. Jana Pawła II, ul. Marszałkowskiej czy na Mokotowie. Planowane jest również instalowanie ich przy nowych trasach tramwajowych, np. na Białołęce („Tramwaj na Tarchomin") czy na ul. Powstańców Śląskich na Bemowie.
Tablice autobusowe
Z „tramwajowych" doświadczeń planuje skorzystać również Zarząd Transportu Miejskiego i zamontować taki system na przystankach autobusowych.
– Na początku chcemy, by informacje o przyjazdach autobusów wyświetlały się na Trasie W-Z, gdzie mają one wspólne przystanki z tramwajami – mówi rzecznik ZTM Igor Krajnow. – Najpierw będą pojawiały się tam czasy przyjazdów z rozkładów jazdy, potem, gdy autobusy będą już wyposażone w nadajniki GPS i podłączone do systemu, pokazywał się będzie czas realny. Następnie planujemy rozszerzać ten system na kolejne przystanki autobusowe.
System informacji pasażerskiej planuje zmodyfikować również Metro Warszawskie. Na nowych tablicach będzie się pojawiało więcej informacji, m.in. stacja docelowa pociągu, jego rodzaj i godzina odjazdu kolejnego składu. ∑
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.