Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Elisabetta zatrzyma Pragę

Marek Kozubal 07-06-2013, ostatnia aktualizacja 07-06-2013 00:36

To będzie jedna z najtrudniejszych operacji drążenia tuneli. Tarcza przejdzie pod kamienicami na Pradze.

Jedna z tarcz drążących metro
autor: Krzysztof Skłodowski
źródło: Fotorzepa
Jedna z tarcz drążących metro

Kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej czekają utrudnienia. Do 13 czerwca zmieniona została organizacja ruchu w rejonie skrzyżowania ulic Targowej z Kijowską.

– Związane jest to z przejściem tarczy Elisabetta pod ulicami Targową i Zamoyskiego do Kijowskiej. Przejdzie ona pod budynkami, które są w dobrym stanie, ale także takimi, które nadają się tylko do remontu – mówi Mateusz Witczyński, rzecznik konsorcjum AGP, które buduje centralny odcinek metra.

– Ta zmiana organizacji ruchu jest trochę wprowadzana „na wszelki wypadek" – dodaje Krzysztof Malawko, rzecznik metra.

Jezdnia ul. Targowej prowadząca w kierunku al. Zielenieckiej, na odcinku pomiędzy ul. Marcinkowskiego a ul. Kijowską, została zwężona do jednego pasa ruchu. Zmotoryzowani mieszkańcy mogą z ulicy Targowej wjechać w ul. Marcinkowskiego.

Problemy czekają też pieszych, bo chodnik po zachodniej stronie ulicy Targowej został zamknięty. Trasy zmieniły też linie autobusowe: 120, 125, 135, 166, 226, 509 oraz 517.

Budowniczowie zachowują daleko posuniętą ostrożność, bo kamienice znajdujące się w okolicach budowy metra – są w tak fatalnym stanie, że już pojawiły się na nich pęknięcia. Stowarzyszenia lokatorskie organizowały już demonstracje w miejscu gdzie budowane jest metro. Ich uczestnicy twierdzili, że inwestycja ta powoduje pękanie kamienic.

4,17 mld zł ma kosztować budowa centralnego odcinka II linii warszawskiego metra

Dlatego budujący metro monitorują wszystkie budynki pod którymi przejdzie tarcza. Szczególną uwagę skupiają jednak nad dwoma kamienicami, które znajdują się w najgorszym stanie: przy Zamoyskiego 29 i Targowej 17. Obydwa budynki zostały wzmocnione stalowymi sztabami. – Zostały zastosowane pręty ściągające – dodaje Mateusz Witczyński. We wszystkich otworach okiennych oraz drzwiach zostały wstawione specjalne wkłady drewniane. Ponadto nad drążonym tunelem, a pod kamienicami został wybudowany betonowy płaszcz. – W 12 otworów zostały wstrzyknięte mieszanki chemiczno-betonowe – dodaje Witczyński. Mają one tłumić drgania pochodzące od maszyny.

Ponadto inwestor zapewnił wszystkim mieszkańcom tych dwóch kamienic miejsce w hotelach, w których mogą przebywać w czasie drążenia tunelu. – Zapewniamy także transport i wyżywienie. Z możliwości tej chce skorzystać większość mieszkańców kamienic – dodaje Witczyński.

Jak przewiduje przedstawiciel wykonawcy metra tarcza Elisabetta może ruszyć w weekend lub na początku przyszłego tygodnia. Będzie się kierowała ku stacji metra Stadion.

W czasie pracy tarczy w budynkach, pod którymi przejdzie, co godzinę będzie sprawdzana instalacja gazowa, ale nie są planowane wyłączenia prądu, wody czy gazu.

Na przełomie kwietnia i maja, jeden tunel wydrążyła już w tym samym miejscu tarcza Krystyna. – Nie odnotowaliśmy wtedy zmian w monitorowanych budynkach – zapewnia Krzysztof Malawko.

Przypomnijmy, że kolejne utrudnienia z budową metra planowane są w centrum miasta. Pod koniec czerwca lub na początku lipca zostaną zamknięte stacje Świętokrzyska i Centrum. Będą one nieczynne prawdopodobnie do końca wakacji. W tym czasie metro będzie dojeżdżało tylko do stacji Politechnika (z Kabat) i Ratusz Arsenał (z Młocin).

Życie Warszawy

Najczęściej czytane