Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Metro będzie dłuższe. Jest przetarg

koz 15-10-2014, ostatnia aktualizacja 16-10-2014 10:28

Ratusz rozpisał przetarg na budowę kolejnych sześciu stacji metra.

autor: Krzysztof Skłodowski
źródło: Fotorzepa

Tunele o długości ponad 13,5 km i 13 stacji – tak do 2019 r. będzie wyglądała II linia metra - zapowiadają władze miasta. Ruszył przetarg na budowę kolejnych odcinków II linii podziemnej kolejki – trzech stacji w kierunku zachodnim i trzech w kierunku północno-wschodnim.

Dziś za stacją Rondo Daszyńskiego pod ul. Prostą są tory odstawcze i tunel do zawracania, gdzie pociągi będą zmieniały kierunek jazdy. Podobnie na Pradze – techniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada. To z tych dwóch stacji w przyszłości pociągi będą kontynuowały jazdę na Bemowo i Targówek.

- Kontynuujemy inwestycje w najnowocześniejszy środek transportu w mieście – podziemną kolej. Centralny odcinek II linii metra jest gotowy, teraz rozbudujemy go o kolejne stacje, a dzięki temu tworzy się miasto – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.

Podobnie jak centralny odcinek II linii metra, również ten etap prac będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Jest to strategiczny projekt w inwestycjach rządowych i Warszawa ubiega się o dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko w wysokości 85 proc. inwestycji. Wraz z taborem będzie to 4 mld zł.

Prezydent Warszawy skierowała do Biuletynu Zamówień Publicznych Wspólnot Europejskich ogłoszenie o rozpoczęciu przetargu na: I etap realizacji odcinka zachodniego – od szlaku za stacją C9 „Rondo Daszyńskiego" do torów odstawczych za stacją C6 oraz I etap realizacji odcinka północno-wschodniego – od szlaku za stacją C15 „Dworzec Wileński" do torów odstawczych za stacją C18.

Będzie to przetarg nieograniczony, w którym każde zadanie stanowi odrębną część. Każda firma zgłaszająca się w przetargu może złożyć ofertę tylko na jeden odcinek: północno-wschodni lub zachodni. Termin składania ofert przewidziany jest na przełomie I i II kwartału 2015 r.

W kierunku zachodnim (z Ronda Daszyńskiego) wybudowane zostanie ok. 3,4 km podziemnej kolei. Planowane stacje to: Wolska (C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Moczydło (C07) planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. W kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: Szwedzka (C16) pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; Targówek 1 (C17) w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego oraz Targówek 2 (C18) w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. Również tutaj za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania. Wszystkie wyżej wymienione nazwy stacji są robocze, a ich ostateczne brzmienie nadane zostanie uchwałą Rady Warszawy.

Jak zapewniają władze miasta dojazd np. ze stacji Targówek II czy z Księcia Janusza na ul. Świętokrzyską będzie trwał ok. 10-12 minut.

Wiadomo już, jak będą wyglądały stacje. Rozbudowa centralnego odcinka o kolejnych 6 stacji jest możliwa dzięki przeprowadzonemu w 2012 r. konkursowi na wielobranżowy projekt koncepcyjny rozbudowy II linii metra w kierunku północno-wschodnim i zachodnim.

Prace konkursowe złożyło 14 firm, z czego pięć prac dotyczyło I etapu realizacji odcinka zachodniego II linii metra, a dziewięć prac I etapu realizacji odcinka północno-wschodniego II linii metra.

Główne nagrody w Konkursie otrzymali: dla odcinka zachodniego: Biuro Projektów Metroprojekt Sp. z o.o. (firma, która brała udział w projektowaniu I linii metra i przygotowaniu wielobranżowego projektu koncepcyjnego centralnego odcinka II linii), dla odcinka północnego-wschodniego: ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. ILF Consulting Engineers (firma, która przygotowała m.in. projekty realizacyjne odcinka centralnego II linii).

Nagrodzone firmy wykonały koncepcje architektoniczno-budowlane i projekty budowlane. Wydane zostały także dwie decyzje środowiskowe na budowę tych odcinków.

zyciewarszawy.pl

Najczęściej czytane