Pendolino: Warszawa–Kraków za 129 zł
Już za miesiąc będzie można kupować w przedsprzedaży bilety na nowy ekspres.
Komfortowy i szybki ekspres zacznie kursować za niespełna dwa miesiące. Pierwsze składy wyjadą na tory 14 grudnia. Na początek będą cztery trasy: pomiędzy Warszawą a Trójmiastem, Katowicami, Krakowem i Wrocławiem.
W czwartek InterCity zaprezentowało cenniki. – Nowa strategia cenowa sprawi, że z pendolino będą mogli korzystać zarówno studenci i rodziny kupujące bilet z wyprzedzeniem, jak i przedsiębiorcy robiący to tuż przed odjazdem – zapowiada Marcin Celejewski, prezes PKP InterCity.
Najniższa stawka zaczynać się będzie od 49 zł w najkrótszych relacjach oraz od 98 zł w przypadku podróży np. z Krakowa na Wybrzeże. Ale takich biletów, kupowanych z wyprzedzeniem, będzie niewiele. Limitowana ma być także pula biletów z 30-procentową zniżką oraz 20- i 10-procentową. Średnia cena biletu będzie bardzo zbliżona do obowiązującej dzisiaj w ekspresach InterCity. Przykładowo za przejazd z Warszawy do Krakowa zapłacimy 129,20 zł, podobnie do Katowic. Bilet na trasie Warszawa–Wrocław ma kosztować 131,10 zł, z Warszawy do Trójmiasta 128,80 zł, z Krakowa lub Katowic do Trójmiasta pojedziemy za 171,60 zł.
Stawki maksymalne są o ok. 20–30 zł wyższe. Np. maksymalna cena na trasie Warszawa–Kraków to 150 zł, a z Katowic do Trójmiasta – 189 zł. Najwięcej zapłacimy, kupując bilet na krótko przed wyjazdem lub przy dużym popycie. Bilety będą dostępne w kasach, biletomatach, na stronie internetowej oraz poprzez aplikację na smartfony, ale nie będzie można ich kupić w pociągu.
Pendolino pojedzie szybciej niż dzisiejsze ekspresy. Podróż z Warszawy do Gdańska potrwa niecałe trzy godziny, do Krakowa – niespełna dwie i pół godziny.
Krótszy czas podróży i podobne do obecnych ceny w pendolino mają przyciągnąć pasażerów, którzy w ostatnich latach masowo przesiadają się z wolnych i niekomfortowych pociągów do samochodów i samolotów. Tylko w pierwszym półroczu 2014 r. InterCity straciło 19 proc. pasażerów.
Dla zahamowania tej tendencji PKP inwestuje nie tylko w pendolino. Spółka ma wydać 5,6 mld zł na modernizację i zakup składów, które trafią na najważniejsze linie w całym kraju. Przykładowo na trasę Wrocław–Poznań–Inowrocław–Tczew–Gdynia wjeżdża w tym roku 25 nowych wagonów, a na linię Przemyśl–Szczecin już wjechało blisko 90 wagonów po gruntownej modernizacji.
—Adam Woźniak
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.