Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Kiedy włączą klimę w autobusie

koz 23-06-2015, ostatnia aktualizacja 23-06-2015 15:09

W 75 procentach autobusów jest klimatyzacja, a także w co czwartym tramwaju. Kiedy może zostać włączone chłodzenie?

autor: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa

Jak informuje ZTM latem, w pojazdach komunikacji miejskiej temperatura powinna utrzymywać się w granicach 18-25 stopni Celsjusza. Oznacza to, że w klimatyzowanych autobusach, tramwajach i pociągach SKM system chłodzący jest automatycznie uruchamiany w momencie, gdy temperatura wewnątrz pojazdu przekroczy 25 stopni C.

W tramwajach klimatyzacja działa na trochę innych zasadach. Tramwaje typu SWING wyposażone są w zintegrowany system HVAC (Heating, Ventilation, Air Conditioning), który reguluje ogrzewanie, wentylację i chłodzenie. Gdy temperatura w tramwaju osiągnie 25 stopni Celsjusza, system automatycznie włącza chłodzenie.

Z danych ZTM wynika, że wszystkie pociągi SKM, ponad 75 proc. autobusów oraz ponad 27 proc. tramwajów to pojazdy klimatyzowane.

Po czym poznać klimatyzowany pojazd? "Wszystkie klimatyzowane pojazdy są oznaczone specjalnymi naklejkami – umieszczonymi na drzwiach – z napisem „Pojazd klimatyzowany". Dodatkowo na oknach znajdują się informacje „Pojazd klimatyzowany. Prosimy nie otwierać okien" - informuje ZTM.

Najłatwiej i najszybciej rozpoznać, czy dany pojazd jest wyposażony w klimatyzację po dużych, białych urządzeniach zamontowanych na dachu.

"Aby zwiększyć efektywność systemu chłodzącego, w pojazdach wyposażonych w klimatyzację obowiązują specjalne zasady. Przede wszystkim prowadzący nie otwiera na przystankach automatycznie drzwi, a pasażerowie korzystają z „ciepłego" guzika. Dzięki temu – jeśli na przystankach nie ma oczekujących pasażerów i nikt nie wysiada z pojazdu – drzwi pozostają zamknięte, chłodne powietrze nie „ucieka" na zewnątrz i jednocześnie do środka nie dostaje się gorące powietrze" - pouczają urzędnicy.

Okna – w pojazdach klimatyzowanych – są zablokowane. "Pasażerowie nie powinni próbować ich otwierać, ponieważ kończy się to niepowodzeniem lub uszkodzeniem elementów uszczelniających" - dodaje rzecznik ZTM Igor Krajnow.

W przypadku, gdy dojdzie do awarii klimatyzacji lub jej działanie jest niewystarczające, należy o tym poinformować prowadzącego pojazd. Za kontrolę klimatyzacji odpowiedzialni są pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego, którzy każdego dnia, gdy temperatura na dworze przekracza 25 stopni Celsjusza sprawdzają pojazdy. Kontrole przeprowadzane są na pętlach.

Liczba takich kontroli wzrasta. W 2011 roku przeprowadzono 1427 kontroli, w wyniku których stwierdzono 523 uchybienia. W 2014 roku przeprowadzono 2771 kontroli, w wyniku których stwierdzono 265 uchybień.

Informacje o pojazdach, w których nie działała klimatyzacji można przekazywać do Zarządu Transportu Miejskiego za pośrednictwem: infolinii miejskiej 19115; strony internetowej www.ztm.waw.pl (zakładki „kontakt" > „napisz do nas"). W zgłoszeniu należy podać czas i miejsce zdarzenia, numer linii oraz numer taborowy.

zyciewarszawy.pl

Najczęściej czytane