Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Kolejne projekty handlowe

Grażyna Błaszczak 03-09-2015, ostatnia aktualizacja 03-09-2015 17:24

W budowie jest dziś 867 
tys. mkw. powierzchni handlowej, która ma być gotowa przed końcem 2017 r.

źródło: materiały prasowe

W pierwszej połowie 2015 r. rynek centrów handlowych w Polsce powiększył się o 183 tys. mkw., które deweloperzy dostarczyli w siedmiu nowych obiektach i dziewięciu rozbudowywanych – wyliczają analitycy firmy DTZ. Z analiz wynika, że w sumie mamy dziś w kraju 12,95 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej.

Deweloperzy są wyraźnie zainteresowani powrotem z mniejszych miast do aglomeracji, gdzie ma powstać 60 proc. nowej powierzchni.

– Aglomeracja Warszawy to największy rynek handlowy w Polsce, oferujący ponad 1,11 mln mkw. powierzchni najmu w centrach handlowych. Mieszkańcy aglomeracji warszawskiej dysponują najwyższą roczną siłą nabywczą w kraju, która przewyższa średnią krajową o 68 proc. – przypomina Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w firmie JLL. – Pomimo tego stołeczny rynek jest jednym z najmniej nasyconych powierzchnią w centrach handlowych w kraju – przypada tu 437 mkw. na 1000 mieszkańców, co plasuje Warszawę za Wrocławiem, Poznaniem, Trójmiastem, Łodzią i Krakowem – dodaje. Oznacza to, że w Warszawie jest zapotrzebowanie na kolejne projekty handlowe.

Z danych JLL wynika, że najniższe nasycenie powierzchnią w centrach handlowych w aglomeracji warszawskiej jest w Rembertowie, Wawrze, Wesołej, Wilanowie, na Bielanach, Żoliborzu czy Białołęce. Deweloperzy skuszeni siłą nabywczą, rosnącą liczbą mieszkańców oraz niskim wskaźnikiem pustostanów prowadzą tam wiele nowych projektów. Na koniec pierwszego półrocza ok. 108 tys. mkw. handlowej powierzchni najmu było w budowie.

Największe przedsięwzięcie w aglomeracji to Fabryka Wołomin, a w samej Warszawie – rozbudowa centrum Wola Park. Ponadto GTC uzyskało pozwolenie na budowę Galerii Północnej (64 tys. mkw.). Rozpoczęły się też prace na terenie historycznego domu towarowego Cedet.

– Warszawski rynek handlowy w najbliższych latach czeka spore ożywienie, a do użytku wejdą obiekty handlowe różnego typu – prognozuje Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL.

– Dojrzewanie rynku i rosnące wskaźniki nasycenia powierzchnią handlową stawiają właścicieli centrów handlowych w obliczu wzmożonej konkurencji. Nowe wyzwania dotyczą szczególnie obiektów starszej generacji, które ze swoim profilem i ofertą handlową przestają odpowiadać zmieniającym się potrzebom konsumentów – zwraca uwagę Patrycja Dzikowska, wicedyrektor w zespole doradztwa i analiz rynkowych w DTZ.

Przypomina, że nowe obiekty handlowe deweloperzy otwierali ostatnio w mniejszych miastach regionalnych (200–400 tys. mieszkańców) i małych ośrodkach (poniżej 50 tys. mieszkańców). To np. Galeria Sudecka w Jeleniej Górze, Galeria Neptun w Starogardzie Gdańskim, Corso w Świnoujściu, Galeria Sanok w Sanoku, Galeria Głowno w Głownie czy Era Park w Wieluniu.

DTZ podaje, że ponad 60 proc. budowanej powierzchni przypada na osiem największych miast. Wielkimi inwestycjami handlowymi, realizowanymi dziś w kraju, są centrum Posnania w Poznaniu, Wroclavia we Wrocławiu, Forum Gdańsk w Gdańsku, Zielone Arkady w Bydgoszczy i Sukcesja w Łodzi. Jeszcze w tym roku przybędzie 481 tys. mkw. powierzchni handlowej.

Rzeczpospolita

Najczęściej czytane