Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Dworzec Centralny jak terminal. Prawie.

Konrad Majszyk 18-12-2008, ostatnia aktualizacja 19-12-2008 19:24

Na zapyziałym dworcu zawisły cyfrowe ekrany dla pasażerów. W styczniu nowa informacja pasażerska pojawi się też w metrze.

autor: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa

Główna stacja kolejowa stolicy do Euro 2012 zostanie tylko... umyta. W tej sytuacji szefowie PKP i Ministerstwa Infrastruktury zastanawiają się, jak uniknąć wstydu. W tym tygodniu na peronie trzecim, gdzie zatrzymują się pociągi międzynarodowe, i przy prowadzących do niego schodach pojawiły się ciekłokrystaliczne ekrany z informacjami o przyjazdach, odjazdach i opóźnieniach.

Mają zastąpić na Centralnym obsiadane przez gołębie paletowe tablice informacyjne – znane m.in. z Dnia Pieszego Pasażera w „Misiu“ Stanisława Barei. Informacje mają być podawane w tzw. trybie on-line, czyli w czasie rzeczywistym. Pasażerowie są zaskoczeni.

– Wokół brud i smród, ale kolej instaluje ekrany jak na stacji kosmicznej. Ten dworzec trzeba zburzyć i zbudować od nowa, a później bawić się w takie systemy – denerwuje się Jacek Holzer z Krakowa.Tablic ma być w sumie 18.

W hali głównej staną jeszcze dwa tzw. infokioski z ekranami dotykowymi, dzięki którym pasażerowie mają sprawdzać szczegóły planowanej podróży, możliwe połączenia itd.

To pilotażowy fragment dofinansowanego przez UE projektu SITKol wdrażanego przez spółkę PKP Telekomunikacja Kolejowa w całej Polsce.

W ramach tej inwestycji ma też ruszyć serwis internetowy do planowania podróży „od drzwi do drzwi“ – koleją i komunikacją miejską – oraz usługa płacenia za bilet przez komórkę. Łączna wartość projektu to 3,8 mln euro. Przetarg wygrało konsorcjum WINUEL, PKP Informatyka i Funkwerk.

Tymczasem ponad 100 elektronicznych tablic za prawie 1 mln zł jest montowanych na stacjach metra – od Kabat do Dw. Gdańskiego. Możemy na nich zobaczyć, ile sekund zostało do przyjazdu pociągu (teraz mamy kompletnie nieprzydatną informację: ile czasu minęło od odjazdu ostatniego).

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane