Aleje w wannie
Drogowcy podpisali wartą 160 mln zł umowę na modernizację piątego skrzyżowania w Al. Jerozolimskich. Budowa tunelu, ronda i dwóch estakad ma potrwać aż do maja 2011 r.
Skrzyżowanie z Łopuszańską to już ostatnia inwestycja w Al. Jerozolimskich w granicach stolicy. Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych zawarł kontrakt z austriackim Strabagiem. Ten ostatni pokonał dziewięciu rywali w przetargu, obniżając cenę o 10 mln zł poniżej miejskiego kosztorysu.
Chcesz tempa? To płać
– Umowa przewiduje zakończenie prac w 24 miesiące. Mam jednak nadzieję, że stanie się to szybciej – powiedział wiceprezydent miasta Jacek Wojciechowicz znad stosu dokumentów.
– Jeśli miasto liczy na przyspieszenie inwestycji, to my liczymy na dodatkową zapłatę – wypalił w odpowiedzi Paweł Antonik, prezes Strabag Polska.
Czy tkwiący w korkach kierowcy znowu będą więc obserwowali pustą budowę? Możliwe. Warszawa nie stosuje bowiem bonusów za uporanie się z inwestycją przed czasem. Strabag doprowadził już kierowców do wściekłości w 2007 r. Nie spieszył się z drugą estakadą nad rondem Starzyńskiego, bo mu się nie opłacało. Wcześniej komisarz Kazimierz Marcinkiewicz zapłacił 2 mln zł za przedwyborcze przyspieszenie tylko na pierwszej z nich.Przy Łopuszańskiej drogowcy już na dzień dobry stracą kilka tygodni. Od podpisania umowy do wprowadzenia ciężkiego sprzętu może minąć nawet półtora miesiąca. Dlaczego? Według Anny Piotrowskiej, dyrektor ZMID, tyle trwają procedury związane z przekazaniem placu budowy wykonawcy.
Skrzyżowanie Al. Jerozolimskich z Łopuszańską będzie trzypoziomowe. Sześć pasów Al. Jerozolimskich przejdzie w wykopie o długości 226 metrów, który prezes Antonik nazywał „żelbetową wanną”. Piętro wyżej powstanie gigantyczne rondo, z lotu ptaka podobne do ciastka z dziurką. Trzeci poziom to dwie estakady – o długości 509 i 542 metrów – umożliwią przejazd: z Łopuszańskiej (od strony al. Krakowskiej) do Al. Jerozolimskich w kierunku Pruszkowa i z powrotem.
Odwrócenie estakad
Ratusz planował inny przebieg estakad: z lewoskrętem od strony Blue City w kierunku al. Krakowskiej. Zmianę planów wymusiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która planuje dociągnąć do Al. Jerozolimskich trasę Wolica – Opacz – Salomea. Niestety, obie inwestycje są nieskoordynowane. Kiedy ruszy inwestycja GDDKiA – nie wiadomo.
Utrudnienia w ruchuW ciągu najbliższych miesięcy inwestycja nie będzie oznaczała utrudnień w ruchu – zapowiedział wykonawca. W trakcie budowy musi być zachowana przejezdność skrzyżowania, ale zwężeń Al. Jerozolimskich i Łopuszańskiej nie da się uniknąć. Gigantyczne korki murowane. Od 2001 r. drogowcy zbudowali wiadukty nad czterema skrzyżowaniami w Alejach: rondem Zesłańców (ze zbyt niskim tunelem), Mszczonowską, torami WKD i Popularną.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.