Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Na dwóch kółkach przez Warszawę

Robert Biskupski 30-03-2012, ostatnia aktualizacja 30-03-2012 23:21

Rowerzyści zacierają ręce. W stolicy ma przybyć w tym roku 41 km nowych ścieżek. To więcej niż w 2011 r.

Rowerzyści uważają, że najbardziej potrzebne są ścieżki w Śródmieściu
autor: Danuta Matloch
źródło: Fotorzepa
Rowerzyści uważają, że najbardziej potrzebne są ścieżki w Śródmieściu

Zaczęła się właśnie budowa Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego. Ta jedna ścieżka biegnąca lewym brzegiem rzeki od Łomianek do Konstancina będzie miała ponad 30 kilometrów. – Inwestycja będzie podzielona na etapy, całość ma być zakończona w 2013 r., a w tym roku oddamy rowerzystom  7,7 kilometra – mówi rzeczniczka ratusza Agnieszka Kłąb.

Budowa zaczęła się na granicy z Łomiankami i w Wilanowie.  Musiała być podzielona na etapy, bo niektóre rozwiązania nie są  jeszcze dopracowane. Na przykład między Cyplem Czerniakowskim a ulicą Bartycką ścieżka ma biec w strefie bezpośredniej ochrony wody. Początkowo rowerzystom obiecano zatem szklany tunel, ale okazał się zbyt kosztowny. Ratusz szuka innego rozwiązania.

Ale to nie jedyna inwestycja dla uczestników Masy Krytycznej zaplanowana na ten rok. Łącznie powstać ma ponad 40 km ścieżek. Prawie dwa kilometry będzie liczyła trasa wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych, od Wału Miedzeszyńskiego do ul. Ostrobramskiej, ponad 1,1 km wzdłuż ul. Wrocławskiej do ul. Powstańców Śląskich, a 1068 m przy Ostrobramskiej, od ul. Fieldorfa do Rodziewiczówny. – Będziemy też remontować szlak na ulicy Marymonckiej od AWF do pętli tramwajowej. A trasę wzdłuż al. Armii Ludowej przesuniemy bliżej budynków – zapowiada rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Karolina Gałecka.

Mnóstwo inwestycji

Nowe trasy dla jednośladów powstaną też przy nowych ulicach – wzdłuż ul. Nowolazurowej (2,5 km) i na części tramwajowej mostu Marii Skłodowskiej-Curie. Rowery przejadą tam od ul. Modlińskiej do węzła z ul. Pułkową (8,3 km).

Trasy dla rowerzystów budują też dzielnice.

– Niedawno skończyliśmy ścieżkę wzdłuż ul. Szczęśliwickiej na odcinku od Bitwy Warszawskiej do Opaczewskiej – mówi Marta Nestorowicz z urzędu dzielnicy Ochota. – W planach mamy przedłużenie jej do ul. Dickensa. Ursynów musi zbudować drogę dla rowerów na otwartym niedawno przedłużeniu al. KEN – od metra do granicy dzielnicy. Okazało się bowiem, że Mokotów ścieżkę przygotował już wcześniej, a Ursynów nie. Teraz trzeba to nadrobić. Nowe ścieżki planują wybudować też Wola, Praga-Południe, Praga-Północ, Mokotów, Wawer i Ursus. Rowerzystów te plany cieszą, ale do realizacji podchodzą sceptycznie. – Ścieżek wciąż brakuje,  najbardziej potrzebne są w centrum, a urzędnicy skupiają się na obrzeżach miasta. No, ale mamy nadzieję, że z projekty zostaną zrealizowane – mówi Marcin Myszkowski z Warszawskiej Masy Krytycznej.

0,74 ścieżki

Jak wynika z Warszawskiego Raportu Rowerowego, pod koniec 2011 r. w stolicy  znajdowało się 312 km dróg rowerowych. Najwięcej jest ich na Mokotowie (ok. 40 km), Bielanach i Ursynowie (po 32 km). Najmniej w Rembertowie (tylko  kilometr). Statystycznie na każdym kilometrze kwadratowym miasta znalazło się 0,74 drogi rowerowej. A ruch nie jest mały. Od wiosny do jesieni w Warszawie rowerzyści podróżują ok. 100 tys. razy dziennie. Najatrakcyjniejszymi trasami przejeżdża ok. tysiąc rowerów na dobę. W godzinach szczytu Jana Pawła II porusza się 180 rowerzystów na godzinę, a Marszałkowską 150. Miasto planuje też uruchomienie sieci wypożyczalni miejskich rowerów. Pierwsze mają stanąć po Euro 2012. Podobny system na własną rękę zbudowało też Bemowo. Tu rowery będzie można wypożyczyć od niedzieli.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane