Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Noc w Instytucie Lotnictwa

kea 16-10-2012, ostatnia aktualizacja 16-10-2012 09:58

W piątek już po raz czwarty otwarte zostaną bramy Instytutu Lotnictwa dla wszystkich zainteresowanych lotnictwem i nowoczesnymi technologiami.

autor: Seweryn Sołtys
źródło: Fotorzepa

Ta jedyna noc w roku jest rzadką okazją zwiedzenia, niedostępnego na co dzień, Instytutu Lotnictwa w Warszawie!

„Noc w Instytucie Lotnictwa" trwać będzie od godz. 17 do 23. Specjalnie przygotowana na tę okazję iluminacja świetlna wydobędzie z mroku wszystkie tajemnice Instytutu, który w ciągu 86 lat działalności bardzo zasłużył się dla rozwoju aeronautyki.

- Nasi goście będą mogli zwiedzić laboratoria badawcze oraz obejrzeć z bliska maszyny latające: od najmniejszych bezzałogowych latających jednostek obserwacyjnych, poprzez poduszkowce aż po śmigłowce i samoloty - zapowiadają organizatorzy.

A oto atrakcje piątkowej nocy:

  • samoloty: Orka, Czajka, Cessna 172 SkyHawk oraz prezentacja AT-3
  • samoloty historyczne: Bies, Iskra, Iryda, Lim, Jak
  • bezzałogowe samoloty przeznaczone do obserwacji, fotografowania i filmowania z powietrza
  • wiatrakowce: I-28 z Instytutu Lotnictwa po raz pierwszy prezentowany szerokiej publiczności - wiatrakowiec firmy Kompol - jeszcze jeden wiatrakowiec!
  • śmigłowce załogowe: Robinson - IS-2
  • niesamowite śmigłowce bezzałogowe: bezzałogowy robot do zadań specjalnych ILX-27 zbudowany w Instytucie Lotnictwa - bezzałogowy śmigłowiec SW-4 'Solo' RUAS/OPH opracowany przez inżynierów AgustaWestland i PZL-Świdnik
  • stoisko szkoły pilotażu Salt Aviation ze śmigłowcem i symulatorami
  • motoszybowiec Fregata – całkowicie polska konstrukcja, która zachwyciła klientów z Arabii Saudyjskiej
  • odrzutowy cel powietrzny JET
  • bezzałogowy statek powietrzny pionowego startu i lądowania KOLIBER
  • samoloty bezzałogowe wraz ze stacją do ich obsługi zabudowaną na samochodzie
  • poduszkowce – duży patrolowy i mały przeznaczony do startu w wyścigach poduszkowców
  • silniki odrzutowe CFM56 i CF6 używane do napędu samolotów pasażerskich Boeing 737
  • silniki odrzutowe stosowane w samolotach bojowych
  • kopia silnika Salorea Albatros z 1935 roku
  • łaziki marsjańskie: Magma 2 – zbudowany przez zespół studentów z Politechniki Białostockiej, który zwyciężył w prestiżowych, międzynarodowych zawodach University Rover Challenge w Stanach Zjednoczonych - Skarabeusz – skonstruowany przez Studenckie Koło Astronautyczne Politechniki Warszawskiej
  • platformy wielowirnikowe Robokopter, używane między innymi przy kręceniu filmów i reportaży
  • rakieta doświadczalna Amelia
  • modele rakiet
  • prezentacje multimedialne helikoptera Black Hawk oraz spotkanie z jednym z jego pilotów
  • symulatory lotów: Cessna 150L, helikopter Robinson, polskich samolotów z września 1939 oraz inne
  • prezentacja pierwszego polskiego satelity PW-Sat
  • instrumenty pomiarowo-badawcze do sond kosmicznych z Centrum Badan Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk
  • ultralekki manipulator planetarny do obsługi urządzeń eksplorujących i badawczych – jeden z egzemplarzy wyląduje na komecie w roku 2013 lub 2014 - penetratory geologiczne KRET i CHOMIK przeznaczone do badań Marsa i Księżyca - instrument MUPUS misji Rosetta, który wyląduje na komecie Czuriumow-Garasimienko w roku 2014
  • spadochrony cywilne i wojskowe
  • multimedialne obserwatorium astronomiczne Astrojawil: mapy nieba i teleskopy
  • hamownia śmigłowa do samolotów ultralekkich
  • tunele aerodynamiczne: największy w Polsce tunel aerodynamiczny małych prędkości (do 200 km/h) - dużych prędkości (dwukrotna prędkość dźwięku) - tunel aerodynamiczny małych prędkości (przekrój 1,5 m)
  • wystawy fotograficzne: Lotniczej Polski i Stowarzyszenia Mechaników Lotniczych
  • specjalistyczny mikroskop DIC do badania mikrouszkodzeń pozwalający na barwną wizualizację wad rzędu nawet kilkunastu nanometrów!
  • demonstrator pomiaru kształtu łopatek silników lotniczych
  • polaryskop do wykrywania naprężeń wewnętrznych
  • SCOPE 2.0 – systemem sterowania i stabilizacji kamery eliminujący wpływ wahań na nagranie, sprawdzony w stratosferze
  • artefakty samolotów niemieckich i radzieckich wydobyte w ramach prac archeologicznych
  • prezentacje oprogramowania e-learningowego do nauki lotniczego-technicznego języka angielskiego
  • prezentacja Lotniska Modlin
  • prezentacja sekcji skoczków spadochronowych skydive, oraz niesamowitego zespołu pokazowego „Lost in space"!
  • laboratorium badań materiałów i konstrukcji
  • laboratorium podwozi, w którym nie tylko opracowano i przetestowano podwozia do wielu samolotów, ale które uczestniczy także w programie kosmicznym RASTAS SPEAR
  • prezentacja koła naukowego z Politechniki Warszawskiej, które między innymi pokaże modele latające, które zwyciężyły w międzynarodowych zawodach oraz symulator lotów RC
  • prezentacja Wyższej Szkoły Oficerskiej w Dęblinie
  • namiot z pracami Engineering Design Center
  • widoczny z bliska pas startowy Lotniska Chopina
  • specjalnie podświetlona fontanna ciśnieniowa
  • pozytywne wibracje dzięki muzyce klubowej, którą zapewni profesjonalny DJ
  • punkty gastronomiczne
materiały prasowe

Najczęściej czytane