Terminal 2 gotowy
Po prawie czterech latach budowy i ponad dwóch latach opóźnienia pojawiła się w końcu dobra wiadomość: w piątek Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał długo oczekiwaną zgodę na użytkowanie nowej hali odlotów.
– Nie ma już technicznych ani formalnych przeszkód dla otwarcia hali odlotów w Terminalu 2 – przyznaje szef tej instytucji Jaromir Grabowski.Tym samym potwierdziły się nasze piątkowe doniesienia: Terminal 2 może zacząć działać w przyszłym tygodniu.
– Nie wykluczam uruchomienia hali odlotów w najbliższy weekend, w pierwszej kolejności dla lotów czarterowych – mówi dyrektor Portów Lotniczych Michał Marzec. – Od poniedziałku rozpoczynamy rozruch instalacji – zapowiada.
Rozruch to uruchomienie systemów: bagażowego, informacyjnego, bramek dostępu itd. W tych czynnościach pracownikom lotniska mają asystować specjaliści z niemieckiej firmy Hochtief, która budowała w latach 90. Terminal 1 (podatnicy zapłacą za to 400 tys. euro). Powinno się tym zająć hiszpańskie konsorcjum Ferrovial, Budimex i Lamela, ale z powodu opóźnienia Porty Lotnicze zerwały wartą 247 mln dolarów umowę na budowę Terminalu 2.
– Uruchomienie tych instalacji będzie już formalnością – twierdzi nasz informator z Okęcia. – W umowie z Hochtiefem chodziło głównie o to, żeby firma wzięła na siebie odpowiedzialność za sprawność urządzeń. Terminal 2 może już zacząć działać w każdej chwili.
Nie jest już zagrożony termin 30 marca – do tego czasu Okęcie musi być gotowe do odprawy pasażerów z państw strefy Schengen. Gdyby się nie udało, przechodziliby kontrolę paszportową – jak podróżni np. z USA albo Rosji.
W tym tygodniu do Terminalu 2 będą wprowadzane służby: graniczna i celna. W Ministerstwie Infrastruktury wahają się, czy robić fetę z udziałem oficjleli. Według naszych informacji, urzędnicy zrezygnują z bizantyjskiego otwarcia, bo z powodu opóźnienia nie bardzo nawet jest się czym chwalić.
Jaromir Grabowski z nadzoru budowlanego przyznał, że przez trzy tygodnie w nowej hali odlotów pasażerowie nie napiją się kawy. Powód – trwają jeszcze prace przy adaptacji sklepów i restauracji w Terminalu 2.
Z powodu opóźnienia w rozbudowie lotniska Terminal 1 pęka w szwach. Już w 2006 r. obsłużył ok. ośmiu milionów pasażerów, mimo że był projektowany dla 3,5 mln. Odlatujący z Warszawy pasażerowie są obsługiwani w ścisku niespotykanym na lotnisku w żadnej innej stolicy UE.
Kontrakt na Terminal 2 podpisał w 2002 r. ówczesny szef Portów Lotniczych Zbigniew Lesiecki wśród podejrzeń o ustawienie przetargu. Do tego przetargu zastrzeżenia miał NIK, a sprawę badało też CBA. Lesiecki zmarł w ubiegłym roku w USA.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.